Blog
Er AULA første skridt mod datadrevet undervisning
Skal algoritmer være styrende for vores blik på børn, deres udvikling og hvordan vi bedriver undervisning og læring i fremtiden?
Med overgangen fra Skoleintra til AULA, får børn og unge i vuggestuen, børnehaven og på skolerne en digitalplatform der samler alt informationen om dem et sted.
Information som bl.a. kommunikation (beskeder mellem aktører, diskussionsfora), skoleskema ,helbredsoplysninger m.f.
Information som kan (mis)bruges på mange måder og kan ændre den måde vi arbejder med læring og uddannelse på.
I 21 Nyhederne på DR (d.13 Okt.), var der et godt indslag om AULA. Et indslag som pegede på forskellige spørgsmål og problemstillinger vi som samfund skal tage stilling til i forhold til AULA og dens muligheder og dermed åbner op for en vigtig debat. Fx kunne vi prøve at finde svar på:
- Hvem ejer informationen og data om vores børn?
- Hvilken rettigheder har vi som børn og forældre? Fx i forhold til sletning af data? adgang til det indsamlede data? og hvad det må bruges til?
- Skal algoritmer være styrende for vores blik på børn, deres udvikling og hvordan vi bedriver undervisning og læring i fremtiden?
https://www.dr.dk/tv/se/21-soendag/21-soendag-8/21-soendag-2019-10-13#!/00:13:50