Blog

Er Aula første skridt mod datadrevet undervisning

Skal algoritmer være styrende for vores blik på børn, deres udvikling og hvordan vi bedriver undervisning og læring i fremtiden?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med overgangen fra Skoleintra til Aula, får børn og unge i vuggestuen, børnehaven og på skolerne en digitalplatform der samler alt informationen om dem et sted.

Uddannelse & Samfund

Uddannelsespolitisk menneske med en stor interesse for udvikling af individer, fælleskaber og samfundet. Som kandidat i Uddannelsesvidenskab har jeg en stor viden om uddannelser på alle niveauer, hvordan disse styres og forvaltes, samt deres samfundsmæssige betydning. Bloggen lægger et kritiske og reflekterende blik på uddannelse og samfund. Med bloggen ønsker jeg at bidrage med nye og reflekterende input til uddannelsesdebatten.

Information som bl.a. kommunikation (beskeder mellem aktører, diskussionsfora), skoleskema ,helbredsoplysninger m.f. 

Information som kan (mis)bruges på mange måder og kan ændre den måde vi arbejder med læring og uddannelse på.

I 21Nyhederne d.13 okt. på DR (1) , var der et godt indslag om Aula. Et indslag som pegede på forskellige spørgsmål og problemstillinger vi som samfund skal tage stilling til i forhold til Aula og dens muligheder og dermed åbner op for en vigtig debat. Fx kunne vi prøve at finde svar på: 

  • Hvem ejer informationen/data om vores børn?
  • Hvilken rettigheder har man som barn og forældre? Fx i forhold til sletning af data? adgang til det indsamlede data? og hvad det må bruges til? 
  • Skal algoritmer være styrende for vores blik på  børn, deres udvikling og hvordan vi bedriver undervisning og læring i fremtiden?

Se indslaget via linket nedenfor: 

(1) https://www.dr.dk/tv/se/21-soendag/21-soendag-8/21-soendag-2019-10-13#!/00:13:50