Skolelederens blog

Blog

Folkeskolen kan lære af Nephews Musikstarter

I efterårsferien har unge mennesker indtaget 11 skoler over hele landet for sammen at spille musik. Det er bandet Nephew, der har taget initiativ til konceptet Musikstarter. Udskolingen i folkeskolen kan lære noget af efterårsferiens musikcamps.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mine to døtre, Klara og Therese, har tilbragt efterårsferien på en luftmadras i et klasseværelse på Vestre Skole i Silkeborg. Klasseværelset var også rammen for det musiklokale, hvori de tilbragte alle deres vågne timer. De havde tilmeldt sig Musikstartercamp Silkeborg, og det hele kulminerede torsdag aften med en helt fantastisk afslutningskoncert. Den vender jeg tilbage til.

Skolelederens blog

Musikstarter blev grundlagt af Nephew for 5 år siden i tæt samarbejde med Ungdomsringen, Roskildefestival Fonden, og Bikubenfonden. Projektet samler børn og unge til musikcamps i uge 42 rundt omkring i landet, heriblandt på Vestre Skole i Silkeborg, hvor projektet løftes af skolen, i tæt samarbejde med Den Kreative skole og Silkeborg Ungdomsskole. Kerneværdierne i Musikstarter er flid og fællesskab, og selvom det er rockstjerner, der står bag konceptet og etablerede musikere og bands, der besøger campdeltagerne i løbet af ugen, er det ikke talentet, der er i centrum. Tværtimod bæres det af troen på, at følelsen af at være en del af noget større, samtidig med at man øver sig i at blive bedre, i længden kan understøtte talentet. Jeg besøgte campen et par gange i denne uge, og jeg kunne klart fornemme at mine to piger netop følte, de var en del af noget større. Jeg har sjældent set så stor entusiasme, glæde og gåpåmod indenfor en folkeskoles mure. Det lyste ud af mine pigers øjne, og alle de andre deltagere.

Torsdag aften var som nævnt  kulminationen af fire dages flid i fællesskabets tegn. En stor afslutningskoncert, hvor ni sammensatte bands, spillede to numre, som de selv havde skrevet og komponeret i løbet af ugen, blev spillet for forældre og de andre campdeltagere. Niveauet var ekstremt højt, og det var tydeligt, hvordan den dygtige guitarist, understøttede keyboardspilleren, der var nybegynder. Fællesskabsfølelsen på scenen nåede helt ud til de bagerste tilskuerrækker.

https://youtu.be/RQJ9ylNc7d0

Jeg tror på, at vi kan bruge elementer fra Musikstarter i vores måde at tænke udskoling på i folkeskolen. Hvorfor forsvinder alt det praktisk-musiske fra skemaet efter 6. Klasse? Er der mon en sammenhæng med det faktum, at motivationen for at gå i skole daler kraftigt efter mellemtrinnet? I kan læse mere om mit syn på dette i denne artikel fra Folkeskolen nr. 15 2017 - https://www.folkeskolen.dk/615146/ry-skoleleder-jeg-vil-have-nysgerrige-motiverede-unge-mennesker