Skolelederens blog
Blog
Start langsomt ud, og sæt så tempoet ned
Som nytiltrådt forandringsivrig skoleleder vil jeg stoppe op, sanse, lytte, reflektere og træde et skridt tilbage, inden jeg kaster mig ud i ambitiøse og modige projekter.
”Start langsomt ud, og sæt så tempoet ned”. Det hørte jeg engang Steen Hildebrandt indlede et oplæg med. Det har fulgt mig lige siden. Udsagnet kan ved første øjekast lyde som de reaktionæreres mantra. Men er måske netop et nødvendigt mantra for mig som forandringsivrig skoleleder. Jeg indledte da også med dette citat på mit første møde med medarbejderne på Mølleskolen i Ry for et par måneder siden.
I tænker måske, at jeg nu vil læne mig tilbage i mit nye job og fokusere på sikker drift. At jeg ikke vil sætte gang i noget nyt. Men det er ikke min hensigt!
Hildebrandt bruger begrebet - Hjertets intelligens. Dette handler bl.a. om at stoppe op, sanse, lytte til sit indre, reflektere og træde et skridt tilbage. Det er netop det, jeg har tænkt mig.
Det er i min optik logik og sund fornuft i en ledelsesmæssig sammenhæng, at være nysgerrig og spørge ”om man må være med i legen” , som mit rådgivningspanel af syvårige børn var inde på i deres ”10 gode råd til ny skolestart” fra mit sidste blogindlæg – 10 gode råd til den nye skoleleder
Vores egen faglighed kan være den største hindring for innovation. Vi har brug for forstyrrelse udefra, når vi skal åbne for nytænkning og en innovativ tilgang til skoleudvikling.
Steen Hildebrandt skriver i sin bog ”Børnene er de vigtigste”: ”Når vi skal skabe fremtidens skole, må vi nødvendigvis møde vores omverden med åbenhed, dialog, nysgerrighed og ydmyghed, ligesom vi - som også Einstein påpeger - må søge at løse problemerne med en anden tænkning end den, der har skabt problemerne. Det er med andre ord ikke tilstrækkeligt blot at justere eller foretage lappeløsninger, vi må i stedet turde tænke nyt om vores samfund og folkeskole". Citat Steen Hildebrandt
Vi skal være både modige og ambitiøse, men vi skal starte langsomt ud og så sætte tempoet ned, så vi giver rum til refleksion og med udgangspunkt hjertets intelligens videreudvikle vores folkeskole.
Dette er i hvert fald et vigtigt og nødvendigt mantra for mig som skoleleder.