Charlotte Papsø

Blog

Fornuft og fordybelse

Når det faktisk bliver muligt at tage sig god tid med opgaverne og nå til bunds i et emne eller nørde lidt med nogen tekniske ting -kalde det hele projektopgave og introducere konceptet til 5. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man har sluppet den evige dårlige samvittighed over at HELE klassen ikke nødvendigvis lærer det samme - (underforstået alle de guldkorn jeg selv synes jeg deler til få udvalgte ) så er det faktisk lidt en gevinst at de ikke alle kan det samme, for der opstår nemlig muligheden for at man efterfølgende kan arbejde med sidemandsoplæring og få sat eleverne i spil i forhold til at give videre hvad de har tillært sig.

Stilladsering er godt når man skal lære nye ting, få elever i en klasse er rigtig godt når man skal afprøve nye ting og nå rundt og hjælpe alle igang. Projektopgave skrivningblev skudt igang med et brainstorms ark til overemnet " Fascination" ( ordet blev for en sikkerheds skyld også lige forklaret). Hvad optager 5. klasses elever for tiden ? Svaret er ikke Corona , men noget så måske tids-atypisk som "McDonalds", "Vandpolo", "VR", "Ridning", "Alien","Hay-Day" og "Astralis". Stilladseringen og den lærer skjulte dagsorden bestod i , at introducere eller reintroducere skoletube værktøjer til præsentations brug. Så hver dag arbejdede vi med et værktøj og de 3 første dage med en spørgsmålstype - opklarende spørgsmål, undre spørgsmål og uddybende spørgsmål. Padlet var formidabel til de opklarende hvem-hvad-hvor-hvornår spørgsmål og til at finde små klip og billeder med forklaring. Thinglink blev brugt til uddybningen , at finde et billede der repræsenterede ens emne og forklare ud fra punkter på billedet ( og som en ekstra lille festure skulle den del være på engelsk) Undre spørgsmålene og problemstillingen var en del af det samlede slide og det er ret tydeligt at opklarende spørgsmål er ret nemt at gå til og udfordringerne melder sig når man skal undersøge noget og måske ligefrem prøve at kontakte nogen der ved meget om emnet. 

Alt blev præsenteret gennem google slide eller Prezi , og produktet bestod af stop-motion eller we video produktion , som en lille garant for at tjekke om publikum nu havde lyttet godt efter, lavede mange en kahoot som afslutning efter spørgerunden.

Det er en fin måde at komme omkring skoletube på og netop gøre værktøjet anvendeligt i en større sammenhæng, næste gang de laver projekt kan det måske ligefrem være de bruger dem uopfordret og hov i denne her periode kan vi jo snildt nå en omgang mere, der er jo masser af nødfordybelsesdage tilbage...

Charlotte Papsø

Spil dig til glade og motiverede elever. Jeg bruger spil i undervisningen, når muligheden byder sig, og hvis leg og drama kan tilføjes, er det bare et plus for indlæringen. Fra august 2020 er jeg friskolelærer på Frijsendal friskole.

Powered by Labrador CMS