Blog
Er genrebegrebet ved at dø?
Måske var jeg ude at tisse…
Jeg har i hvert fald ikke set den komme… At genrer nu ikke længere er det, elever skal kunne. Er det ikke et vigtigt begreb i Fælles Mål? -Eller er det kun i forbindelse med læsning/fortolkning?
“Eleverne skal ikke forberede sig på en bestemt genre, men at skrive fortællende, informerende, reflekterende eller argumenterende”, skriver formanden for opgavekommissionen. Så nu må der gerne være en talende frø i en reportage eller et essay, så længe eleven skriver det på en fortællende og reflekterende måde?
Sat på spidsen.
Men skal jeg ændre min undervisning, så jeg ift. det mundtlige fortsat underviser i genrer (jeg tror ikke, at forfattere og journalister holder op med at skrive i genre, fordi opgavekommisionen ændre mening om, hvad der er vigtigt ift. danskfaget i folkeskolen), men ift. det skriftlige, blæser vi på genrerne og skriver i stedet fortællende, informerende, reflekterende eller argumenterende. -Happy go lucky.
Jeg er helt med på, at målgruppen for en tekst er relevant - og vigtig. Især ift. de nyere genrer som fx. et blogindlæg. Men målgruppe for et essay… Jeg ved ikke, man kan da godt opdigte en målgruppe, men holder det? Umiddelbart tænker jeg, at man skriver et essay, fordi man er optaget af et emne. Forfatteren skriver for at tænke, for at for at sætte sit emne i perspektiv - og gør han/hun det godt, kan vi andre nyde sproget i essayet og måske få ny indsigt i et emne og selv gøre os nogle tanker om det.
Til afgangsprøven i år kan jeg forstå, at det var et horrormagasin, der var mediet essayet skulle bringes i - hvem er målgruppen? Dem, der læser horrormagasiner! Ja, så langt er jeg med. Men hvem er det? Jeg kender ikke nogen…
Mon Fælles Mål skal revideres?... Igen