Astra-bloggen

Blog

Fælles prøve - få fælles fodslag

Den fælles prøve og den fælles undervisning frem mod prøven er opgaver, der skal løses i fællesskab

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu går det løs!

Om få uger går de første 6.176 elever til fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi. De har arbejdet intenst siden april med deres selvvalgte naturfaglige problemstillinger. De har knoklet med de arbejdsspørgsmål, der skal understøtte deres arbejde med at belyse problemstillingerne. Der er blevet undersøgt, modelleret, perspektiveret og kommunikeret løs. Og nu skal det hele så stå sin prøve: Eleverne skal demonstrere deres naturfaglige kompetencer ved hjælp af den ny prøveform, der gennemføres på frivillig basis i år, inden den træder i kraft på alle skoler i næste skoleår.

Det er startet for længst

På de 164 skoler, som de mange elever er fordelt på, har der hele skoleåret været behov for koordinering mellem naturfagslærerne. For det hele starter jo ikke først i april, når eleverne trækker det fokusområde, de alene eller i grupper skal til prøve i. Det begynder med et tæt planlægnings- og koordineringsarbejde i fagteamet:

  • Hvornår lægges hvilke fællesfaglige forløb, og med hvilke fælles mål for øje?
  • Hvordan sikres det, at de fællesfaglige forløb kommer til at udgøre meningsfulde helheder for eleverne, mens de tilegner sig færdigheder og viden, der er centrale i fagene, og som bidrager til, at de udvikler deres naturfaglige kompetencer?
  • Og hvordan sikres sammenhæng mellem den fagopdelte og fællesfaglige undervisning?

Er I i gang?

Der er masser at finde fælles fodslag om, når det gælder den fælles prøve. Nogle spørgsmål er værd at have in mente allerede nu, hvor fagfordeling, skemalægning og årsplanlægning falder på plads. Har I overvejet:

  • Hvordan og hvornår I samarbejder om planlægning, gennemførelse og evaluering af de fælles forløb frem mod prøven?
  • Hvordan I sikrer eleverne sammenhængende undervisningstid, når der er fællesfaglige forløb?
  • Hvordan I løbende laver tekstopgivelser til prøven, så opgaven ikke vokser jer over hovedet til næste forår?

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Andet kan godt vente lidt, men på et tidspunkt skal I til at overveje:

  • Hvordan I tilrettelægger tiden fra ca. 1. april og frem mod prøven, så eleverne får vejledning, og så I naturfagslærerne får tid til samarbejdet om godkendelse af problemstillinger m.m.?
  • Hvordan prøvedagen forløber, og hvad der skal fremsendes til censor hvornår?

Når I går i gang, er der hjælp og inspiration at hente på:

Astras NTSnet.dk: Se kort film og få styr på formalia, find inspiration til både det organisatoriske og det indholdsmæssige i alt det fælles.

Klog på Naturfag: Gennemgå gratis opkvalificeringsforløb for fagteamet, der klæder jer på og giver jer anledning til at drøfte og lave aftaler frem mod den fælles prøve - udgives medio juni.

Vil I et spadestik dybere, kan I også læse artiklen Fælles prøve som katalysator for fællesfaglig undervisning i det naturfagsdidaktiske tidsskrift MONA nr. 1, 2016.

P.S. Om et par uger skriver konsulent i Astra Elzebeth Wøhlk om konkrete erfaringer med to 9. klasser i Tårnby, der skal til den fælles prøve i juni 2016. Hold øje med Astra-bloggen!

Se Astras film om den fælles prøve:

 film om den fælles prøve