Astra-bloggen

Blog

Nye Fælles Mål skal ikke efterlade den enkelte naturfagslærer på Herrens mark

Det er ikke den enkelte lærers hovedpine at skulle forstå, hvad de nye kompetenceområder i Fælles Mål går ud på. Det er et oplagt fællesanliggende for naturfagsteamet at udforske kompetenceland sammen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye ord vi skal kende

Vi var udfordrede som lærere, da vi i sin tid skulle klappe os gennem stavelserne i un-der-vis-nings-dif-fe-ren-ti-er-ing. Nu er det for naturfagenes vedkommende kompetenceområderne undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation vi skal blive dus med. Der er lidt færre stavelser, men der er stadig brug for, at vi finder ud af, hvordan modelleringskompetencen bliver til virkelighed i biologitimen i 8.C på onsdag.

Et dyk ned i et målpar

Det behøver ikke være så forblommet, som det kan lyde. Tag nu målparret (et færdighedsmål + et vidensmål), der foreløbigt hedder:

Eleven kan med modeller forklare stoffers kredsløb i økosystemer” (færdighedsmål) og “Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb” (vidensmål).

Der kunne fx arbejdes med målparret via læringsaktiviteter, hvor eleverne ud fra illustrationer selv tegner en stor model af vandets kredsløb med gadekridt på skolegårdens asfalt. Derefter gør de modellen levende ved at bevæge sig som et vandmolekyle gennem kredsløbet, mens de forklarer, hvad der foregår (“Her fordamper jeg gennem bladets spalteåbning - her fortætter jeg i atmosfæren - her optages jeg gennem træets rødder” osv.).

Flere kompetencer i spil samtidigt

På den måde - med udgangspunkt i et scenarie, der faktisk kan udspille sig i 8.C på onsdag - kommer målparret fra kompetenceområdet modellering i spil. Samtidig aktiveres målparret fra kompetenceområdet kommunikation om ordkendskab i - for dét handler om at kunne udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af naturfagligt sprog. I tillæg knyttes der på en meningsfuld måde an til det af reformens buzzwords, der handler om at integrere bevægelse i skoledagen, som også er en opgave for naturfagslærerne - men det er en anden historie, jeg vil spinde en ende over næste gang.

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Faglig fatigue

Tilbage til opfordringen, jeg indledte med: De nye Fælles Mål skal ikke efterlade den enkelte naturfagslærer på Herrens mark.

Du bliver sikkert helt træt ved tanken om at skulle sætte dig ind i endnu en omgang Fælles Mål. Især hvis udsigten er, at du ene naturfagslærer efter sommerferien skal sætte dig på din forberedelsesplads på skolen og læse målene fra ende til anden - og forstå dem. Plus læseplanen. Og undervisningsvejledningen. Fagets formål ej at forglemme. Faglig fatigue - fuldt forståeligt!

Du er ikke alene

Gribes opgaven derimod an i fagteamet af naturfagslærere, er du ikke alene. Læseopgaven bliver for så vidt ikke mindre - men forståelsesopgaven bliver måske lettere og mere nuanceret.

Du og dine kolleger i de andre naturfag skal alle sammen sætte jer ind i de samme fire kompetenceområder - de er nemlig ens for alle skolens naturfag. I hvert af fagene biologi, geografi, fysik/kemi og natur/teknologi er der så forskellige målpar af færdigheds- og vidensmål - men de peger alle sammen hen mod de samme fire kompetencer: Eleverne skal kunne undersøge, modellere, perspektivere og kommunikere naturfaglige forhold. Så kortfattet kan essensen af de nye Fælles Mål for alle fire naturfag siges.

Fælles Mål - fælles praksis

Det ændrer ikke ved, at disse overordnede fælles mål skal omsættes til mål for den enkelte elevs læring i den aktuelle undervisningssituation. Denne opgave foregår allerbedst i et fagligt fællesskab. For det er ikke nødvendigvis let at formulere gode, operationalisérbare læringsmål. Det skal vi lærere øve os i - lad os gøre det sammen. Lad de nye Fælles Mål blive anledning til ny fælles praksis.

Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes om min opfordring.

  • Du kan finde de foreløbige forenklede Fælles Mål for naturfagene her - de er netop sendt i offentlig høring i torsdags (den 15. maj 2014).
  • Du kan komme til en af NTS-centerets temadage om Fælles Mål i naturfagene fx 11.9. og 13.11. Hold øje med temadage nær dig på NTSnet.dk og via vores nyhedsbrev, som du også tilmelder dig via NTSnet.dk.

  • Du kan finde inspiration til bevægelse, der understøtter læring i naturfagene på NTSnet.dk.