Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Ville du tage din dyne med i skole?

Vi ser det hver dag. Elever der sidder til online- undervisning iført nattøj, dyne eller tætomsluttende hættetrøje. Der er plausibel grund til at antage, at dyner og nattøj trækker trivsel og motivation i den gale retning. Børn i evigt nattøj trives dårligere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DR har netop sat fokus på, at de store elever i stigende grad henfalder til nattøj og Netflix, i takt med at online- matheden indtræffer i tilsvarende stigende grad.

Vi har lige afsluttet online- skole- hjem- samtaler i ottende og niende klasse, og her gjorde vi forældrene opmærksomme på en klar og bemærkelsesværdig tendens:

De elever, som vi dagligt observerer liggende i deres senge, var samtidig dem, der gav udtryk for størst mistrivsel i online- undervisningen.

Den horisontale pyjamas.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Dagen bliver ganske enkel for vandret. Verden ses i konstant horisontalt perspektiv, og det tærer på motivationen. Som modstykke kunne vi over en bred kam konstatere, at de elever, der står op og gør sig fysisk klar til den digitale skole og sætter sig klar ved et bord med computeren foran sig, tilsvarende gav udtryk for bedre trivsel og forhåbninger om snarlig tilbagekomst til skolerne.

Der er ikke noget overraskende eller banebrydende i, at motivation og positiv indstilling er lettere at mobilisere, hvis man mentalt indstiller sig på det, hvilket imidlertid kan være overordentlig svært med nedrullede gardiner og en kropstemperatur nær kogepunktet under dyne og hoodie. 

Mød dem i mørket. Og tag dem ud.

Selvom denne antagelse udelukkende bygger på repræsentative observationer i to klasser tilsat en god portion logisk sondring og erfaring, var vores generelle opfordring til de udfordrede elever, at de skulle stå op og gøre sig klar til en skoledag, fuldstændig som de ville gøre under normale omstændigheder. Med den fysiske parathed, følger den mentale indstilling. Den har i hvert fald bedre vilkår. 

Når det er sagt, så er vi selvfølgelig pinligt bevidste om, at dette i mange tilfælde er betydelig lettere sagt end gjort. I langt de fleste tilfælde kunne forældrene bekræfte vores antagelse, og vi oplevede ingen indvendinger. Tværtimod. Med opfordringen følger nu samarbejdet mellem skole og hjem for at få taget hånd om det enkelte barn. Det kan vi ikke egenhændigt gøre ude bag skærmene. Så havde vi gjort det. Samtidig har forældrene brug for vores observationer, så de ved, hvordan deres barn agerer. Vi skulle gerne konstatere en fald i antallet af mørkelagte, dyneelever. De kan ikke nøjes med at forholde sig til dagens smittetal.

Man kan godt følge elevernes lyst til at kravle under dynen og lade verden passere, men vi må ikke lade dem gøre det. Vi skal sammen med forældrene hjælpe dem ud af dyne og pyjamas. 

God dag derude.