Christoffer Cold-Ravnkilde

Blog

Billedkunst som valgfag – del 2.

Jeg droppede ideen med at eleverne skulle lave en billedbase, som de kunne tage udgangspunkt i. Det var for abstrakt til dem, og der var ikke nok brugbar kvalitet i deres valg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så fik jeg endelig tid, til at sætte mig ved computeren igen. Der er sket rigtig meget siden jeg skrev mit første oplæg, og det er heldigvis positivt.

Jeg valgt at følge nogle af de råd jeg fik her - så tak for det.

Jeg droppede ideen med at eleverne skulle lave en billedbase, som de kunne tage udgangspunkt i. Det var for abstrakt til dem, og der var ikke nok brugbar kvalitet i deres valg. I stedet lavede jeg et rent håndværksmæssigt tegneforløb. Hvor de skulle tegne krop, hænder, ansigt og arbejde med lys og skygge. Det var meget hårdt for dem, og præstationsangsten bragede igennem. Men efter et par gange, med gråd og smækkende døre, begyndte timerne at blive bedre. Der blev arbejdet og det hjalp også lidt, at der kom kage, the og popmusik på bordet til at dulme de hårde krav.

Christoffer Cold-Ravnkilde

Tilføj beskrivelse

De begyndte at se det smukke i det sjuskede. Vi snakkede om skitser og færdigt produkt. De fik øje på kunstværker og stilarter som de ikke før ville værdiget et blik.

Jeg var på kursus i hvad prøven skal indeholde, og kom hjem og snakkede om temaer og udtryksformer.

Mit næste forløb var maleri, med temaet ”En følelse”, og opgaven var at, de skulle male en person der var i en følelse. De skulle bruge de tillærte tegnefærdigheder til deres maleri. Jeg underviste i komplimentære kontraster og streg vs. flade.

Nu går timerne rigtig godt, eleverne er glade og arbejder fornuftigt alle sammen. Vi kigger på kunstværker ad hoc, som relaterer til de værker de selv er i gang med.

Jeg vil ikke sige, at vi er kommet helt væk fra klichéerne, men der er en dybere forståelse for værkerne. De fleste har valgt en følelse de selv har erfaring med, og teenager piger, har jo følelser ude på tøjet, så det har ikke været svært.

Man må være forberedt på at starten på valgholdet er hård. Billedkunst er ikke et fag, hvor der normalt stilles krav.

Men gør det! Undervis dem i tegnefærdigheder, og lav noget hvor der hurtigt kan ses en forbedring. Når der er hul igennem, bliver timerne skønne og givtige for alle parter.