Christoffer Cold-Ravnkilde

Blog

Gør billedkunsten samfundskommenterende

Vi skal ikke glemme de håndværksmæssige færdigheder, men billedkunst bør i langt højere grad være samfundskommenterende, ligesom samtidskunstnerne er det.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste samtidskunstnere arbejder i dag med en eller anden form for samtidskritik eller kommentar. Jeg mener, at billedkunst burde gøre det samme. Vi skal selvfølgelig ikke glemme de håndværksmæssige færdigheder, men jeg mener, at temaer og emner i højere grad kunne have en mere samfundskommenterede kant.

De færdigheder, der bruges i den kreative branche, burde vi i langt højere grad introducere i billedkunstundervisningen. Vi bør arbejde med idegenereringsproces og prototyper. Hele processen fra at få en ide til det endelige resultat er jo eksemplarisk for mange processer i livet. Særligt i en verden, hvor instant gradifikation dominerer de unges liv.

Sådan har jeg gjort

Christoffer Cold-Ravnkilde

Tilføj beskrivelse

Der er en stor bekymring for, om de fremtidige generationer bliver for målrettede og glemmer de sanselige erkendelser. Dette var grundlaget for et forløb med Thomas Fos, hvor eleverne skulle omdanne et hverdagsobjekt til en 3D skitse, som de derefter skulle male i monokrome farver. Værkerne blev udstillet på rådhuset, som en kommentar på, hvad der har værdi for de unge i dag.

At være kreativ handler jo om at tænke nyt og anderledes, at se tingene på en ny måde. Da vi arbejdede med Superflex, skulle eleverne opfinde deres eget land, dets værdier og kvaliteter. Efterfølgende skulle de konstruere landes flag og symboler. Sidst på ugen blev alle lande samlet i en superunion. Denne uge var lige så meget samfundsfag og geografi, som den var billedkunst.