Christoffer Cold-Ravnkilde

Blog

Innovation og kreativitet i billedkunstfaget

Det undrer mig at der ikke tales mere om disse fagligheder i billedkunstfaget, når kreativ tænkning er en af de vigtigste egenskaber, man skal besidde i morgendagens samfund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ja det lyder måske lidt mærkeligt, at det skulle være nødvendigt at tale om det, når vi taler billedkunst. Men det undrer mig, at der ikke tales mere om disse fagligheder i billedkunstfaget.

Kreativ tænkning er en af de vigtigste egenskaber, man skal besidde i morgendagens samfund. Samfundets struktur ændrer sig, og de kommende generationer skal være omstillingsparate, innovative og i stand til at samarbejde på tværs af faglige, social og politiske skel.

Innovation og kreativitet ligger i billedkunstens dna, men bliver sjældent italesat. Det er ikke billedkunst, der er frontløber på nye måder at undervise i kreativitet. De kreative færdigheder bliver nævnt igen og igen, når der tales om fremtidens samfund, og samtidig diskuteres billedkunstfagets berettigelse i skolen. Timetallet bliver skåret, og faget står lidt i sin egen bobbel.

Christoffer Cold-Ravnkilde

Tilføj beskrivelse

Naturfagene er foran på kreativiteten

Der, hvor man udfordrer begrebet kreativitet, er meget mere hos de naturvidenskabelige fag. Her arbejdes der målrettet med innovation, og der afholdes konkurrencer og laves Labs i ét væk. Lærerne er motiverede, og der samarbejdes med universiteter og institutter.

De kreative fag burde gøre det samme. Jeg har de sidste par år været så privilegeret at komme til at arbejde med nogle af de fremmeste samtidskunstnere, vi har i Danmark. Min oplevelse er, at de gerne vil samarbejde med folkeskolen, hvis det er de rigtige projekter.