Christoffer Cold-Ravnkilde

Blog

Billedkunst valghold 7. klasse...here we go!

Resultatet bliver, for de flestes vedkommende, at tegningerne ligner, kruseduller fra kladdehæfter, eller noget de kunne have tegnet på et penalhus.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endelig fik vi billedkunst i udskolingen og med afsluttende prøve og det hele!

Jeg har undervist i billedkunst siden 2000 og har længtes efter, at faget skulle komme i udskolingen, hvor eleverne kan arbejde mere målrettet med nutidige problemstillinger og samtidskunst.

Jeg har fået to valghold med henholdsvis ni og ti elever. Det bliver skønt, men hvordan griber jeg det an?

Christoffer Cold-Ravnkilde

Tilføj beskrivelse

Jeg vil i de følgende blogindlæg beskrive mine tanker, ideer og progression i min undervisning, mens jeg arbejder mig igennem de næste to år frem mod afgangsprøven i 8. klasse.

Eleverne og mig

Mine elever er primært piger, som er ramt af puberteten, og der grines, pjattes og fnises for fuld udblæsning. Nogen har valgt faget, fordi de elsker at tegne, andre fordi de ”bare ikke ville have Håndværk og design”. De er søde og sårbare og kender meget lidt til at arbejde kreativt.

Jeg har store ambitioner; jeg har lavet mange kunstprojekter i flere forskellige sammenhænge og har meget stor tiltro til mine egne evner inden for dette felt.

En god start

Jeg begynder årets undervisning med at invitere dem på museum. Jeg tænker, at de må ud og se noget kunst, så vi har noget at tale ud fra, når de skal lave deres egne værker. Først en tur på Statens Museum for kunst; herinde ser de to udstillinger, Dansk Guldalder og 20århundredes kunst. Min ambition er, at vi skal arbejde med samtidskunst. Et skilt med ordene, ”Kunsten fortæller os, om os selv”, fanger mit blik. Det skal være titlen på det første forløb.

Ugen efter tager dem på en heldagstur til Louisiana, hvor vi se to udstillinger, ”Homeless souls” og ”Generation wealth”. Udstillingerne er næsten klicheagtige, ”Fattig og Rig” sat overfor hinanden, men jeg tænker, at den kontrast er noget, som teenagerne kan forstå. Her bliver der jo virkelig fortalt om os selv. Masser af inspiration, tænker jeg…

De første timer

Mine timer ligger henholdsvis tirsdage og fredage kl. 13:55-15:20 begge dage. Så eleverne er ikke helt friske, når de ankommer til timerne. Snakken om udstillingerne bliver lidt overfladisk, få har gjort sig store tanker, ingen har læst noget om udstillingerne, men de synes dog, at det havde været mere spændende at være på kunstudstilling, end de havde forventet, så det var da meget godt. Jeg fortæller om mine ideer og om mit syn på faget, og hvad de på sigt skal kunne.

De skal undervises i:

  • at analysere kunst fra forskellige perioder
  • at få gode og nye ideer – at se tingene på en ny og spændende måde
  • at udtrykke noget - de skal have noget på hjertet, som de vil fortælle om i egne værker
  • at lære tekniske færdigheder, så de kan udtrykke det, de vil - de skal lære om farver, streger, former, komposition osv.

Arbejdet begynder

Den første opgave er at finde billeder og fotos af ting, der repræsentere dem selv. Et sted, et dyr, en ting, en farve, en person. Ingen har noget med, så jeg beder dem tegne tingene i stedet for. Jeg beder dem tegne stort og kun én genstand per ark. De tegner småt, og alle tingene tegnes på samme ark. Jeg må ikke se, hvad de tegner, og jeg må heller ikke rette på tegningerne.

Resultatet bliver, for de flestes vedkommende, at tegningerne ligner kruseduller fra kladdehæfter, eller noget de kunne have tegnet på et penalhus.

Jeg kan se, at jeg må gribe det helt anderledes an - enten må jeg lære dem at tegne helt fra bunden? Eller også må jeg vise dem mere kunst, så de kan blive inspireret til selv at arbejde?

Men begge veje kan blive meget kedelige, og jeg skal passe på ikke at presse glæden ved faget ud.

Svaret må blive at lave en blanding; et kort oplæg om en spændende kunstner, nogle styrede øvelser fra tegneskolen, á la ”At tegne er at se” og så en fri opgave til sidst. Jeg må lave the og købe lidt kage til at forsøde timerne med.

Nu har jeg lagt en plan… to be continuet..

(Rettet version 16/9 10.20)