Christoffer Cold-Ravnkilde

Blog

Samtidskunst som metode i billedkunst

Billedkunstfaget er for styret af materialevalget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

SAMTIDSKUNST SOM MEDTODE I BILLEDKUNST

”To tredjedele af processen bag et kunstværk, ligger før man sætter en streg på papiret, eller et penselstrøg på lærredet” citat Thomas Fos til 8.klasse

Billedkunstfaget er for styret af materialevalget. Hvert forløb begynder med materialet. Skal vi male, tegne lave collage eller skulptur? Jeg oplever at der er en kløft i mellem, det vi underviser i og den kunst vi ser i vores samtid. Vi bør arbejde med at udtrykke holdninger og følelser om relevante emner, og arbejde mere som visse samtidskunstnere gør. Hvis faget skal op i udskolingen, og tages seriøst sammen med dansk og matematik, bør vi arbejde med mere samfundskommenterende emner. Kunst kan på sin egen måde og med sin egen faglighed, pege på problemstillinger ude i verden. Det vil skabe seriøsitet omkring faget, hvis eleverne i højere grad bruge faget til, at udtrykke deres syn, holdninger og følelser, gennem kunsten.

Christoffer Cold-Ravnkilde

Tilføj beskrivelse

Et givent emne kunne vælges først, alt fra klimaforandringer, ensomhed, angst eller noget helt fjerde. Når eleverne har sat sig ind i emnet, kan de derfra vælge den bedste udtryksform. De kan se på hvordan kunstnere har arbejdet med emnet gennem tiden, og særligt på hvilke emner samtidskunstnere, vælger at arbejde med. Dette kan inspirere eleverne, til at arbejde mere seriøst med værkerene. Lærerne kan sætte de benspænd de ønsker, og selvfølgelig undervise i diverse teknikker, for at nå frem til det ønskede udtryk.   

”Jeg er ligeglad med hvad I maler, bare I synes, at det er et vigtigt emne I maler om” citat John Kørner – til 8.klasse