
Christoffer Cold-Ravnkilde
Blog

Samtidskunst som metode i billedkunst
Billedkunstfaget er for styret af materialevalget.
SAMTIDSKUNST SOM MEDTODE I BILLEDKUNST
”To tredjedele af processen bag et kunstværk, ligger før man sætter en streg på papiret, eller et penselstrøg på lærredet” citat Thomas Fos til 8.klasse
Billedkunstfaget er for styret af materialevalget. Hvert forløb begynder med materialet. Skal vi male, tegne lave collage eller skulptur? Jeg oplever at der er en kløft i mellem, det vi underviser i og den kunst vi ser i vores samtid. Vi bør arbejde med at udtrykke holdninger og følelser om relevante emner, og arbejde mere som visse samtidskunstnere gør. Hvis faget skal op i udskolingen, og tages seriøst sammen med dansk og matematik, bør vi arbejde med mere samfundskommenterende emner. Kunst kan på sin egen måde og med sin egen faglighed, pege på problemstillinger ude i verden. Det vil skabe seriøsitet omkring faget, hvis eleverne i højere grad bruge faget til, at udtrykke deres syn, holdninger og følelser, gennem kunsten.
Et givent emne kunne vælges først, alt fra klimaforandringer, ensomhed, angst eller noget helt fjerde. Når eleverne har sat sig ind i emnet, kan de derfra vælge den bedste udtryksform. De kan se på hvordan kunstnere har arbejdet med emnet gennem tiden, og særligt på hvilke emner samtidskunstnere, vælger at arbejde med. Dette kan inspirere eleverne, til at arbejde mere seriøst med værkerene. Lærerne kan sætte de benspænd de ønsker, og selvfølgelig undervise i diverse teknikker, for at nå frem til det ønskede udtryk.
”Jeg er ligeglad med hvad I maler, bare I synes, at det er et vigtigt emne I maler om” citat John Kørner – til 8.klasse