Christoffer Cold-Ravnkilde

Blog

21st. Century Skills er blevet hijacket

Den pædagogiske debat er spændene at følge, nogen gange undres man bare over hvordan det politiske spin drejer meningen af ord.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da reformen kom med målstyretlæring og 12tals regimet blussede ud i fuld flor, var der folk fra “den virkelige verden” der råbte vagt i gevær. Det ensidige fokus på at nå til top i test, vakte bekymring flere steder. Derfor meldte forskere og erhvervsfolk sig på banen og beskrev, at de mente der var brug for b.la. Tværfaglighed, kritisk tænktning, kreativitet og evnen til at samarbejde. Disse færdigheder blev under et,  kaldt for 21st century skills. 

De lærer der delt bekymringen ved målstyret læring pegede på disse færdigheder og på de eksperter der talte dette op, som et modsvar på den topstyrede målstyrende tendens. Altså et argument der bragte dannelsen og empati tilbage på skoledagorden. 

Men nu har undervisningsministeren vendt argumentet igen. Nu er 21st century skills blevet lig med klargørelse til erhverslivet, og dettes krav til skolen. Det er godt spundet, men ærgerligt for den pædagogiske debat. Så lad os holde fast i at divergent og kreativ tænkning mangler i folkeskolen. Tværfagligt samarbejde er nødvendigt for at løse mange af verdens udfordringer og problemer. Empati er kittet der får vores demokratiske livsstil til at hænge sammen.

Christoffer Cold-Ravnkilde

Tilføj beskrivelse

Så nu må vi bare kalde det noget andet, så vi er enige om hvad vi taler om.