Sprogeriet

Blog

Derfor kan sproget hjælpe børnene godt på vej ved skolestart

Børns første møde med skolen har stor betydning for, om de føler sig godt tilpas i skoleverdenen. De skal lære deres nye omgivelser at kende, der skal skabes nye relationer og et helt nyt fællesskab skal bygges op. Hér kan sproget spille en aktiv rolle og hjælpe børnene med at navigere i de nye omgivelser, sætte ord på følelser og frustrationer samt bidrage til at danne en inkluderende kultur i den nye børnegruppe.

Publiceret Senest opdateret

Sprogeriet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra dagtilbud til skole med sproget i “rygsækken”

Som mange der arbejder med børn i indskolingen nok har oplevet, så kommer børn med vidt forskellige sproglige forudsætninger og fra vidt forskellige kulturer. Det er f.eks forskelligt fra hjem til hjem, hvor meget der tales, hvor mange ord der bruges og i hvor høj grad, der er fokus på læsning og skrift i børnenes hjem. Ligeledes er der stor forskel på kulturen i børnenes tidligere børnehuse og hvor stort fokus på sprog, der har været. Og sidst men bestemt ikke mindst er der stor forskel på de sprogligt stærkeste og de sprogligt svageste børn i børnegruppen. Alt det kan have betydning for de forudsætninger, børnene i den nye skolegruppe, har med i rygsækken. 

Som pædagog eller lærer står man med en kæmpe opgave, når der skal skabes et helt nyt børnefællesskab i indskolingen. Her kan børnenes sprog være et rigtig godt fokuspunkt, da et godt sprog kan bidrage til at skabe både faglig og social trivsel hos det enkelte barn og samtidig styrke fællesskabet. Ved eksempelvis at lege og tale om betydningen af nye ord, der hører skolekulturen til, får børnene et fælles ordforråd. Gennem fortællinger om kulturen i tidligere dagtilbud lærer børnene at lytte til hinanden og opnår fælles forståelse og accept. Sproget kan altså på mange måder bidrage til at skabe tryghed, fællesskab og deltagelsesmuligheder for det enkelte barn og for den nye børnegruppe - uanset sproglig baggrund. 

SprogØen - et værktøj til praksis!

Når der skal skabes rum og mulighed for at arbejde med børns sprog i indskolingen, er det en fordel at have adgang til faglig velfunderet inspiration og materialer til leg og aktiviteter med sprog i fokus. Sprogeriets digitale aktivitets univers “SprogØen” giver pædagoger og lærere i indskolingen et fælles “sprog om sproget” gennem jordnær og praksisorienteret information om børnesprog generelt og inspiration til, hvordan man kan arbejde med forskellige sproglige områder - på en måde så børnenes sproglige udvikling understøttes samtidig med, at sproget spiller en aktiv rolle i dannelsen af det nye fællesskab og den nye kultur.  På SprogØen er de sprogunderstøttende lege og aktiviteter enkle og ligetil, hvilket gør, at det ikke kræver særlig viden om sprog at bruge SprogØen.

SprogØen finder I:

  • Hundredvis af lege og aktiviteter med sprogunderstøttende fokus.
  • Inspiration til at lade sproget spille en aktiv rolle i brobygningen mellem dagtilbud og skole.
  • Printklare materialer til lege, aktiviteter, opgaver og spil.
  • Viden om børns sprog, sproglige udvikling og sproglige milepæle.
  • Konkrete materialer til forældresamarbejde.
  • Adgang til Sprogeriets nye IT-understøttelse til Sprogvurdering 3-6 år.

Er du blevet nysgerrig på hvordan SprogØen kan gøre det lettere at arbejde med sprog i indskolingen? Se videopræsentation her.

sprogøen.dk er udviklet af Sprogeriet.

Sprogeriet ApS, Kochsgade 31D, 5000 Odense C, Danmark tlf: +45 93842182 , mail: kontakt@sprogeriet.dk 

Powered by Labrador CMS