Sprogeriet
Blog
Sprogfokus i indskolingen
Det første møde med skolen har stor betydning for, om et barn føler sig godt tilpas i skoleverdenen. Sproget spiller en kæmpe rolle i den sammenhæng. Med et godt sprog vil børn kunne navigere i de nye omgivelser, sætte ord på deres følelser og frustrationer og skabe deres egen rolle og bidrage til fællesskabet. Et godt sprog giver altså den bedste forudsætning for at lykkes- både fagligt og socialt.
Hvad er med i “rygsækken”
Børn begynder i skole med forskellige sproglige forudsætninger. Det er forskelligt fra hjem til hjem hvor meget der tales, hvor mange ord der bruges og om der tales med eller til barnet. Det er også forskelligt i hvor høj grad der er fokus på læsning og skrift i de forskellige hjem. Ligeledes er der stor forskel på hvor stort fokus på sprog der er i forskellige dagtilbud. Derfor starter børn i skolen med vidt forskellige sproglige forudsætninger, hvilket kan have stor social og faglig betydning for det enkelte barn.
Sprog er mere end udtale
Der skal skabes rum og mulighed for de vigtige sprogpædagogiske indsatser med et øget fokus på forskellige aspekter af sproget - sprog er mere end udtale, det handler om ordforråd, sprogforståelse, grammatik, narrative og kommunikative kompetencer - alt det der tilsammen udgør barnets evne til at forstå og at gøre sig forståelig. Når sproget opdeles på denne måde bliver det lettere at målrette sprogpædagogiske aktiviteter mod de enkelte sproglige områder
SprogØen som udgangspunkt for sprogarbejde
Der er brug for værktøjer, der gør det nemt og overskueligt at få inspiration til lege, aktiviteter og opgaver med fokus på forskellige sproglige områder. Sprogeriets digitale platform SprogØen giver praktikere i indskolingen de værktøjer der behøves for at skabe gode rammer for at arbejder med sprog i hverdagen.
Med SprogØen får i:
- Hundredvis af lege og aktiviteter med sprogunderstøttende fokus
- Inspiration til hvordan sproget kan understøtte brobygningen mellem dagtilbud og skole
- Færdige materialer til lege, aktiviteter, opgaver og spil
- Viden om børns sprog, sproglige udvikling og sproglige milepæle
- Konkrete materialer til forældresamarbejde