Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Trivslen skabes fra begyndelsen. Materialet finder du her.

Det kan være lidt af en udfordring at finde vej gennem junglen af gratis forløb på nettet. Der er mange og kvaliteten kan svinge. Her får du et godt og grundigt forløb fra Red Barnet med klassetrivslen i højsædet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsforløb fra Red Barnet er før blevet omtalt positivt her på Folkeskolen.dk. Forløbet ”Mobning- Om klassens sociale trivsel” er ingen undtagelse.

Hvad enten du er ny eller erfaren, har du lynhurtigt sat dig ind i forløbet, og så er det ydermere lige til højrebenet at differentiere og variere i længden. Det er helt op til dig at definere, hvor meget tid, du vil lægge i det. Det helt overordnede positive ved forløbene fra Red Barnet er, at der serveres meget undervisning med enkle lærervejledninger. Det er ikke en selvfølge ellers.

Trivslen som indgang til din nye klasse på alle trin.

På min arbejdsplads bruger vi dette forløb til at starte de nye syvende klasser op i de første dage efter ferien. Det skal hurtigt indskydes, at materialet også findes til indskoling og mellemtrin, og derfor kan anvendes i hele skoleforløbet.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Med fokus på trivsel signalerer vi, at dette har høj prioritet i vores udskoling, og samtidig er det en udpræget positiv måde at lære sin nye klasse at kende på. Du har mulighed for at samle eleverne i grupper, par eller du kan tage klassesamtaler om de forskellige film og cases med udgangspunkt i de mange spørgsmål, der findes hertil. Du kan med fordel luge lidt ud i spørgsmålene. Nogle af dem bliver lige vel repeterende, men du må heller ikke udelukke dette som en mulighed for at nå elever, der ikke som det første kaster poten i vejret og deltager i klassediskussioner med største iver. Den type elever er der mange af ude i klasseværelserne.

Forløbet deles op og bruges i flere fag.

Du behøver ikke køre hele forløbet på en gang. Du kan evt. notere dig, hvilke konkrete problematikker, der kan arbejdes med og evt. tage et givent problem op, hvis det skulle opstår i netop din klasse eller som forbyggende indsats.

”Mobning- om klassens sociale trivsel” er tværfagligt og kan uden problemer anvendes i det almindelige trivselsarbejde, som vi gør det hos os, men du kan også sagtens inddrage det i et forløb om identitet og sociale sammenhænge som startskud til samfundsfag eller et tema om næstekærlighed eller etik i kristendomskundskab i indskoling eller mellemtrin. Mulighederne er mange og trivslen er alligevel et fundamentalt udgangspunktet læring. Så hvorfor ikke starte der.

God arbejdslyst derude.

Mobning- Om klassens sociale trivsel