Blog

Juleaktiviteten jeg altid vender tilbage til

Kender I det med, at der altid er en aktivitet, som I vender tilbage? Den er sikkert meget banal, men måske er det derfor, den fungerer i de fleste klasser for de fleste elever, stærk som svag. Jeg vil her dele min ’slår-aldrig-fejl juleaktivitet’, og så håber jeg, at der er nogle af jer, der kan blive inspireret og måske selv bruge den i jeres klasser her i december måned.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/DaPuglet

Aktiviteten her kan varieres ret meget, alt efter elevgruppe, niveau og temperament. Og så er den alligevel såre simpel, kræver nærmest ikke noget forberedelse, og langt de fleste elever vil både finde den hyggelig, sjov og samtidig også lærerig. Den kan være enten skriftlig eller mundtlig, og man kan endda inkludere bevægelse i den også. What's not to like?

Version 1 – plain and simple

Eleverne inddeles i grupper á fire. Juleordene (vedhæftet herunder) smides op på skærmen i 15 sekunder og fjernes derefter igen. Ingen må notere ord ned undervejs. Nu dyster grupperne om at huske så mange af de 27 ord som muligt.

Ordene smides op på skærmen igen og grupperne får nu 15-20 min. til lave en mundtlig eller skriftlig julehistorie med så mange af ordene som muligt. Historierne skal selvfølgelig til slut deles med de andre grupper.

Version 2 – movement included  

Juleordene udskrives på A3, klippes ud og hænges op forskellige steder på skolen (fx for enden af en gang). De må ikke være alt for svære at finde. Eleverne inddeles i par. Elev A binder nu sit højre ben sammen med elev B’s venstre ben (brugt evt. halstørklæder eller små rebstumper fra idræt), og på denne måde skal de nu gå op og finde så mange juleord som muligt. De må ikke medbringe papir og blyant, telefoner eller PC, men først skrive ordene ned, når de kommer tilbage til klassen. Det par, der når tiden er gået (fx 10 min.) har flest (rigtigt stavede!) ord, har vundet. Bagefter kan eleverne – som i version 1 – lave små historier med ordene.

God fornøjelse med julehyggen ude i klasserne 😊

Download