Danske Skoleelever

Blog

Åben skole i en tid med Covid-19

En bøvlet hverdag, med krav om afspritning, afstand og minimeret antal eksterne aktiviteter, er heldigvis ikke lig med en skole, der isolerer sig, demotiverede elever og større arbejdspres på lærerne. Det kan sagtens forenes med en spændende og ikke mindst åben skole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan selvfølgelig ikke komme ud og besøge virksomhederne, som vi kunne før Covid-19, og det er nok heller ikke den bedste ide at invitere en virksomhed fysisk ind på skolen. Men når mødet med en ekspert, virksomhed eller fagperson virker motiverende og styrker engagementet for specielt udskolingseleverne, så skal vi finde de gode løsninger og bakke op om elevernes ønske om mere af det. Og løsningerne findes.  

Her er mine bud 

Jeg har lagt hovedet i blød og kommer her med to bud på Covid-19-venlige tiltag, som er lette at gå til for lærerne, kan virke motiverende på udskolingseleverne og fører til større faglighed: 

Danske Skoleelever

Hos Danske Skoleelever (DSE) er det eleverne, der gennem det repræsentative demokrati bestemmer, hvad organisationen skal arbejde med og have fokus på. DSE ledes af en bestyrelse bestående af grundskoleelever, som fungerer som elevernes talerør til omverdenen. Vi varetager elevernes uddannelsespolitiske interesser over for politikere, embedsmænd, presse og interessenter på skoleområdet. Vi kæmper for at sikre det gode skoleliv til alle elever i danske grundskoler – det vil sige alle folke-, privat-, efter-, fri- og ungdomsskoler, og udbyder en lang række tilbud til elever, elevråd, lærere, skoler og kommuner, fra forskellige kurser og aktiviteter, til stormøder og diverse materialer og bøger. I vores kamp for det gode skoleliv knytter vi os ikke til bestemte partiers politik, men samarbejder med alle politiske partier for at sikre de bedste vilkår ude på skolerne.

1. Kulturinstitutionernes tiltag 

Da krisen ramte stod kulturinstitutioner i hele landet på spring for at udvikle nye virtuelle forløb og digitale materialer, som kan bruges i en tid, hvor man ikke fysisk kan besøge museerne. Her er en liste 

Læs mere om kulturinstitutionernes tiltag 

2. DM i Fagene 

DM i Fagene tilbyder virkelighedsnære opgaver i fagene dansk, matematik, engelsk, biologi samt historie. Opgaver der på fornem vis kobler den faglighed, vi elever får i skolen med den virkelighed, der venter på den anden side. Opgaverne er udarbejdet i samarbejde med rigtige virksomheder, på en måde så eleverne er med til at løse virksomhedernes reelle problemer. 

Til og med november er der faktisk konkurrenceperiode, så elever der ønsker det, kan endda se, om de kan kvalificere sig til landsmesterskaberne i deres yndlingsfag. Man logger bare ind med UNI-login. 

Læs mere om virkelighedsnære opgaver

Læs mere om konkurrencen i skolens fag: DM i Fagene 

(Jeg repræsenterer Danske Skoleelever, som står bag DM i Fagene)