Blog
Innovation: Et nyt hurraord eller en del af Fremtidens Skole?
Nye hurraord og nye projekter. Sådan er det for os lærere næsten hvert år ved skolestart. Jeg bliver lidt træt. Og skeptisk, ikke mindst. I år hedder det nye sort i min kommune ’innovation’, og arbejdet med det skal give vores elever det 21. århundredes kompetencer. Jeg kaster næsten lidt op, men samtidig må jeg også indrømme, at jeg bliver nysgerrig. For måske er det her ikke bare endnu en døgnflue?
Foto: flickr.com/Juan Freire
I Høje-Taastrup Kommune er vi i fuld gang med at efteruddanne alle lærere. Vi har netop igangsat et treårigt projekt, som A.P. Møller Fonden har valgt at støtte med 11 millioner. Det er vi meget stolte af. Projektet har fokus på at udvikle det 21. århundredes kompetencer hos eleverne: Kreativitet, kollaboration, kritisk tænkning og kommunikation (“de fire K’er”).
Skepticisme
Kompetencerne skal udvikles gennem længere, autentiske, innovative, projektbaserede læringsforløb. Blev du også lidt forpustet lige dér? Det er nemlig det nye sort i Fremtidens Skole. Som lærer er jeg lige dele skeptisk og lige dele nysgerrig. Jeg er skeptisk, fordi man i mine øjne kan udvikle de førnævnte kompetencer på mange andre måder. Samtidig har jeg været lærer i tilpas mange år til at have været igennem min del af nye metoder, som pludselig skulle være den hellige gral inden for læring. Metoder, som efter nogle år gled i baggrunden, blev glemt og stort set aldrig nævnt igen. Det kan man godt blive lidt træt af.
Nysgerrighed
Men jeg er også nysgerrig. Jeg er nysgerrig, fordi jeg elsker at lære nyt og elsker at udfordre mig selv i mine undervisningsmetoder. Og det kommer jeg i den grad til med det her. Som lærer skal jeg lære at slippe tøjlerne lidt i min undervisning (og det er svært for sådan en kontrolfreak som mig! Læs bare med her). Jeg skal øve mig på mere at være mere vejleder end underviser, og jeg skal forsøge at fokusere på processen frem for det færdige resultat.
Irritation kan skabe udvikling
Som sådan er det ikke nyt for mig med projektbaseret undervisning. Det er vi vant til i udskolingen. Men jeg er ikke vant til at blive tvunget til at arbejde efter FIRE-designmodellen og efter helt fastlagte drejebøger til hver fase. Det irriterer mig, og samtidig er jeg bevidst om, at netop irritationen kan skabe udvikling. For det er, når vi gør noget andet end det, vi er vant til, at vi udvikler os.
Læs evt. mere om innovative elever og de fire faser her