Blog

Innovation i engelskundervisningen – idé til et forløb

I Høje-Taastrup Kommune arbejder vi intensivt med innovation. Det betyder, at jeg også som engelsklærer afprøver nye metoder i min undervisning. Og det er ikke helt uden skepsis. For hvordan får jeg flettet innovation ind i min undervisning uden at noget andet – fagfagligt – går tabt? Læs med her og se, hvordan jeg gjorde, da jeg arbejdede innovativt med 9. klasse i engelsk.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/Eli Christman

For et par uger siden løb de første to dage af et mini-innovationsprojekt af stablen i udskolingen på min skole, og hos mig i 9.B stod den på engelsk. Fra starten var det vigtigt for mig, at vi kunne arbejde innovativt samtidig med, at vi overholdt vores årsplan og det stramme program, der er i 9. klasse. Mit fokus blev derfor på den fagfaglige innovationsforståelse.

Innovation uden fagfaglige kompromiser  

Ifølge årsplanen var emnet gun violence in the US, et emne jeg altid kører i engelsk i 9. klasse. Og det innovative produkt, eleverne skulle skabe, besluttede jeg, skulle være en kampagne for eller imod våbenlovgivningen i USA. På den måde sikrede jeg mig, at eleverne arbejdede innovativt uden at gå på kompromis med, at de tilegnede sig viden om og forståelse for kompleksiteten i den amerikanske våbenkultur.

Min FIRE-model så sådan ud:

F(orståelse)– 9 lektioner

The second Amendment – rewriting and translation

Documentary: Under the Gun (2016)

Article: Trump’s solution to school shootings (The Guardian)

Podcast (extract): My favorite Murder, episode 21 (about Brenda Spencer)

Song: I Don’t Like Mondays (Boomtown Rats)

Internet research: Columbine High School Shooting

Video clip (from Bowling for Columbine): Marylin Manson interview  

Campaign pictures from Moms Demand Action

I(deudvikling)– 5 lektioner

Whose side are you on? How could you make the world see the problem/see there’s no problem? Brainstorming in the groups. The groups pitch each other’s ideas.

R(ealisering) – 10 lektioner

The groups work and make their ideas come alive.

E(valuering) – 4 lektioner

The groups present their products to the teacher and the class.

Succes med innovation(?)

Jeg var skeptisk fra start. For jeg bryder mig ikke om at blive pålagt at undervise efter nye hurra-metoder, som pludselig er det nye sort i en periode. Og som – endnu værre – kan tvinge mig som lærer til at gå på kompromis med fagligheden. Om innovation er en døgnflue, er svært at spå om. Uanset er jeg nok nødt til at indrømme, at forløbet faktisk – indtil nu (halvvejs) – har vist sig at være en succes. Om det skyldes emnet, min planlægning af det, elevernes motivation eller innovationsdelen, kan jeg ikke sige. Men I er velkomne til at prøve det af med jeres elever, hvis I – frivilligt eller ej – springer med på bølgen.