Blog

Om overlevelse og brandslukning

Hvordan ser engelskundervisningen ud, når det bare handler om at overleve indtil næste frikvarter? Det skal jeg sige jer. Måske kan nogle af jer ligefrem bruge mine råd, for jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der ind i mellem har det sådan.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min sidste uge var helt sindssyg. Det er jeg ikke bange for at indrømme. Selvom jeg oftest er positiv og også advokerer for en positiv indstilling til de udfordringer, vi som lærere og skole står overfor, så synes jeg samtidig også, det er vigtigt at turde sige højt, når det hele sejler. Og det har det gjort for mig i denne uge. På alle tænkelige måder. Sådan er det nemlig også at være lærer i dagens Danmark – eller sådan er det måske i virkeligheden bare at være menneske?

Internettet redder

Min engelskundervisning i 7. klasse var i ugens løb derfor på ingen måde didaktisk eller pædagogisk noget at råbe hurra for, men det fungerede, og jeg trøster mig med, at mine elever i det mindste beskæftigede sig med noget engelsk, og at de faktisk også så ud til at hygge sig med det. For mig blev målet at overleve.  

Når jeg ikke har fået forberedt mig til undervisningen, og overskuddet samtidig er så lille, at jeg ikke engang orker at hive en slags engelsk leg eller anden aktivitet op ad ærmet, men bare har brug for, at eleverne er beskæftiget, så er det altid nettet, der er min redning. Mine elever fik derfor i ugens tre lektioner lov til at vælge imellem følgende:

  • Internetøvelser (grammatik og glosetræning) eller Fun and games på www.sproglinks.dk
  • Frilæsning på www.superreaders.dk
  • Skrivehastighedstræning på www.typeracer.com – her kan man både træne sin egen skrivehastighed (i engelske tekster) samt kæmpe mod andre. Det er faktisk ret sjovt.
  • Lytte-/skrivetræning af sangtekster på www.lyricstraining.com – dette krævede naturligvis, at de havde hovedtelefoner med, så de ikke forstyrrede de andre.

Nogle gange må de forkromede tanker og idéer vige for brandslukning og overlevelse. Det er sådan, det er. Jeg trækker på skuldrene, tænker fremad og håber, at denne uge bliver bare en anelse nemmere. Det synes jeg faktisk, at både jeg og mine kollegaer fortjener <3