Blog

Forskningsprojekt: Teknologi i sprogundervisningen

Vil du være med til at afdække brugen af teknologi i fremmedsprogsundervisningen? Og dermed hjælpe forskere fra VIA University College med at udvikle og afprøve forløb til sprogundervisningen på mellemtrin og i udskolingen?

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/TLC Johnson

Kære engelsklærer i grundskolen!

Sammen med det NCFF (det Nationale Center for Fremmedsprog ved Aarhus Universitet) har VIA University College fået til opgave at afdække brugen af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen. Afdækningen skal danne grundlag for et udviklingsarbejde, hvor VIA og fem skoler skal udvikle nye måder at undervise i fremmedsprogene med inddragelse af digitale teknologier.  Derfor har vi designet en spørgeskemaundersøgelse, som vi håber, du vil svare på. Det tager ca. 15 minutter at gennemføre undersøgelsen og svare på de i alt 19 spørgsmål.

Spørgsmålene undersøger tre perspektiver på brug af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen:

  1. Hvilke digitale teknologier anvender du i fremmedsprogsundervisningen?
  2. Hvordan er undervisningen organiseret, når du anvender digitale teknologier?
  3. Hvilke begrundelser kan der være for at anvende digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen?  

Nogle åbne spørgsmål er dedikeret specifikt til dine erfaringer med brug af digitale teknologier i forbindelse med onlineundervisningen under coronanedlukningen tidligere på året. Der har tidligere været gennemført undersøgelser af danske læreres brug af IT generelt, og du har sikkert også svaret på andre spørgeskemaer om nedlukningen, men denne undersøgelse adskiller sig ved alene at fokusere på fremmedsprogsundervisningen.

Dine svar er anonyme.

Du tilgår undersøgelsen på dette link: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=4V28TVNKUK12

Sidste frist for at deltage i undersøgelsen: 31. august 2020.