Blog
Forskningsprojekt: Teknologi i sprogundervisningen
Vil du være med til at afdække brugen af teknologi i fremmedsprogsundervisningen? Og dermed hjælpe forskere fra VIA University College med at udvikle og afprøve forløb til sprogundervisningen på mellemtrin og i udskolingen?
Foto: flickr.com/TLC Johnson
Kære engelsklærer i grundskolen!
Sammen med det NCFF (det Nationale Center for Fremmedsprog ved Aarhus Universitet) har VIA University College fået til opgave at afdække brugen af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen. Afdækningen skal danne grundlag for et udviklingsarbejde, hvor VIA og fem skoler skal udvikle nye måder at undervise i fremmedsprogene med inddragelse af digitale teknologier. Derfor har vi designet en spørgeskemaundersøgelse, som vi håber, du vil svare på. Det tager ca. 15 minutter at gennemføre undersøgelsen og svare på de i alt 19 spørgsmål.
Spørgsmålene undersøger tre perspektiver på brug af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen:
- Hvilke digitale teknologier anvender du i fremmedsprogsundervisningen?
- Hvordan er undervisningen organiseret, når du anvender digitale teknologier?
- Hvilke begrundelser kan der være for at anvende digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen?
Nogle åbne spørgsmål er dedikeret specifikt til dine erfaringer med brug af digitale teknologier i forbindelse med onlineundervisningen under coronanedlukningen tidligere på året. Der har tidligere været gennemført undersøgelser af danske læreres brug af IT generelt, og du har sikkert også svaret på andre spørgeskemaer om nedlukningen, men denne undersøgelse adskiller sig ved alene at fokusere på fremmedsprogsundervisningen.
Dine svar er anonyme.
Du tilgår undersøgelsen på dette link: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=4V28TVNKUK12
Sidste frist for at deltage i undersøgelsen: 31. august 2020.