Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Jubel og gråd

Jeg har både armene højt løftet i jubel og er fuldstændig hovedrystende. For endelig er timetallet, som Håndværk og design og Madkundskab før skulle deles om, nu lavet om til, at de har hver deres timetal. Men her skal man passe på, når man sætter et minimumstimetal på to lektioner til madkundskab. Det er ganske enkelt ikke nok til alle de discipliner, der skal klares i løbet af et forløb.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jubel fordi håndværk og design har fået flere timer. 2 lektioner allerede i 3. klasse, 3 lektioner i 4. klasse og igen 2 lektioner i 5. eller 6. klasse. Jeg underviser også i Håndværk og design, og oplever ofte en helt anden ro i det fag. Håndværk tager den tid, der skal til for at lave et pænt resultat. I de timer jager jeg ikke med børnene, men siger ofte, at de skal nyde de timer, hvor de får tid til at gøre deres arbejde færdig. Håndens arbejde tager tid, hvis resultatet skal være godt. Og det gode resultat giver stolthed, selvtillid og glæde.

Et minus til madkundskab.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Men og endnu engang men, nu er der kun 2 lektioner til madkundskab enten i 5. eller 6. klasse. Det kan kun være en beslutning taget af folk bag et skrivebord, der aldrig har stået sammen med 18 – 22 børn på 12 år, der skal lære at lave mad.

Jeg har én gang prøvet med to lektioner, det ønsker jeg ikke igen.

Det at bage boller, som er en af basisopgaverne i madkundskab, er umuligt. Der er ganske enkelt ikke tid til at eleverne finder ingredienserne frem, læser opskrift, ælter og vigtigst for at få gode boller lader dejen hæve, mens eleverne får ryddet op, bollerne skal formes og bages, køles lidt ned, smøres og spises. 

Selv med tre lektioner madkundskab har både børn og lærer travlt. Lektionerne bliver brugt til sidste minut. Så jeg håber virkelig, det er muligt for skolerne at flytte rundt på timerne, så der kan laves 3 lektioner noget af skoleåret, og noget andet resten af skoleåret.

Med hensyn til madkundskabstimerne håber jeg, jeg har læst forkert eller misforstået et eller andet.