Blog

Erstat de kreative fag med Uddannelse og Job

Uddannelsesbilledet i Danmark peger i retning af, at vi uddanner alt for mange åndværkere og alt for få håndværkere. Den politiske karakter har været den alt overskyggende reguleringsfaktor.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det blev problematisk allerede dengang de politiske reguleringsfaktorer lagde hovedvægten på de skolefaglige karakterer og gjorde de personlige og sociale vurderinger karakterløse. Jeg mener det burde være omvendt.

Modernisering som styrelses-redskab endte hurtigt op i, at vi oftere spurgte:

Huset Lerbjerg

Uddannelsesvejleder i Ungecenter Brønderslev,18-25 år, herunder STU. Min blog vil handle om vejledningens nærvær og den forebyggende nødvendighed. Om retten til livet gennem uddannelse. Om at ønske, at kunne og at ville og om vejledningssamtalen som et livslangt værktøj.

Hvad kan du? mere end: Hvad vil du? - imens vi økomærkede eleverne UP og IUP.

Eleverne fik præstationsangst, imens politikerne skruede endnu mere op for de gymnasiale adgangskrav, som en løsning på de manglende hænder i erhvervslivet.

Hvis vi skal styrke håndværket og give de unge en forståelse for (ud)dannelsen i håndværket, så skal vi stoppe den evindelige symptombehandling og i stedet for gå i gang med det forebyggende arbejde.

Derfor skal vi fjerne håndværk og design samt madkundskab og erstatte det med Uddannelse og Job, give lærere og uddannelsevejleder frirum til, sammen med eleverne, at danne og uddanne den enkelte gennem det erhvervsfaglige håndværk.

Og der er rigelig med smør til ..... en kvalificeret håndværker