Blog
Stopprøver i 0. klasse skal redde forsiden
Stopprøver for børn skal løse de voksnes ulykker. Måske ministeren skulle prøve at stoppe?
Merete Riisager og regeringen har netop landet en aftale udenom forligspartierne, da de mest fornuftige folkevalgte er imod. For at rette op på årtiers dårlig integrations- og boligpolitik skal skolerne nu være løftestang for de forfejlede tiltag, der gennem generationer er udført i Danmark.
Man mener nu, at en test i 0. klasse vil styrke eleverne inden de kommer i 1. Klasse. For nogle vil testen ikke være andet end en leg, mens det for andre vil betyde liv eller død. Og det vil man byde helt små børn, fordi deres forældre ikke har gjort en indsats eller politikerne i årevis har lukket øjnene for problemerne. Nu skal helt små børn lide under de voksnes elendige beslutninger.
Det er absolut væsentligt gøre noget ved parallelsamfund. Det er også væsentligt med tiltag om at fravær og lign. skal have en betydning for ydelser, en holdning som jeg bifalder. I det hele taget er fokus og tilsyn med skolerne ikke et onde, hvis det bliver gjort ordentligt. Og det er så der, hvor min sko trykker. Det virker som om undervisningsministeriet igen tror, at de er bedre til at drive skole end skolefolk. At politikere ved, hvordan man bedst styrker et lille barn med vanskeligheder i nogle fag i 0. klasse. Det synes jeg ikke historisk undervisningsministeriet har vist de er særligt gode til.
MIN SØN TALTE DÅRLIGT
Der er kolossal forskel på børn i 0. klasse. Nogle taler ikke særligt godt endnu - andre kunne snildt starte i anden klasse fremfor første. Min store dreng var der store bekymringer om i børnehaveklassen, som det hed dengang vi ikke anså 0. klasse som del af hamsterhjulet. Der skulle de lege med lego og lege et par bogstavslege og lære at sidde lidt mere stille. Det er nu rykket ned i børnehaven. Bekymret så de voksne på min lille dreng, der ikke talte ret godt. Vi blev kaldt til bekymringsmøder og der blev varslet talepædagog. Som forælder sagde jeg som klasselæreren: Grunden til at han ikke rigtigt taler er, at han endnu ikke har fundet noget fornuftigt at sige.
Vi lod troens nådegave stråle over den lille purk og undlod at trække ham ud af fællesskabet hos talepædagog eller specialskole - og i første klasse var han den, der talte mest. Næsten for meget, meddelte samme klasselærer med et smil.
NÅR SKOLEPOLITIK SKAL FORKLARE AVISFORSIDER
Ministeriet har taget folkeskolen med på den krigsgalej der handler om en sort og hvid flygtningedebat, hvor alle står på ryggen af hinanden for at stramme mest og skabe overskrifter. Skolerne kan løse meget, og hvergang politikerne fejler, er det næsten altid skoler, politi eller sygehuse der får ekstra opgaver eller får skylden. Og her bliver det helt små børn, der skal udsættes for et ekstremt pres, der i sidste ende kan koste forældrene penge i sommerferien og ende med forskudt skolegang, hvilket ikke gavner det sociale liv.
Det kan ganske enkelt ikke passe at vi middelkloge voksne ikke kan løse problemer der, hvor problemerne er! Det er nedslående og pinligt at vi nu lægger lorten på skulderen af de børn, vi håber vil gøre en forskel i fremtiden. Sikken start på skoletiden.
NATIONALE TESTS ER DEFINITIVT SAT PÅ PLADS
Sidst men ikke mindst vil skoler, der ikke gør det godt, blive lukket eller overtaget af staten. For os der kender de nationale tests værdi er det rystende, at disse blandt andet vil blive brugt som del af vurderingen i dette store indgreb i skolernes drift. Men det bekræfter blot, at testene ikke på noget tidspunkt er tænkt som andet end et kontrol og magtsystem for politikerne, fremfor noget der har med læring at gøre. Vi er nogle der har påstået netop det i en rum tid - så tak for bekræftelsen. Det er vel nok pinligt.
Stopprøver i 0. klasse vil ikke hjælpe barnet. Det vil det derimod, hvis ministeren prøvede at stoppe.