Sponseret blog:
Blog
Fagtekster først – så Google
Kildekritik er noget, eleverne skal undervises i og lære gradvist. Derfor bør du lade særligt de små elever starte med at læse rigtige fagtekster, før du ’slipper dem løs på nettet’ for at gå på jagt efter informationer.
Egentlig er det jo nemt nok at google. Man skriver et ord i søgefeltet, og vupti har man adgang til tusindvis af sider med informationer – hvad enten man gerne vil vide noget om fodbold eller faldskærmsudspring.
Men når det drejer sig om særligt de små elever, er det en rigtig dårlig idé at starte med at bruge en søgemaskine til at blive klogere på et emne. Selv om nettet virker som det nemmeste, er det ofte også det sværeste. Alle og enhver kan jo offentliggøre tekster på nettet. Fx findes der adskillige websider med tekster, billeder og videoer om fænomener som ufoer, spøgelser og andet uforklarligt. Men det beviser jo ikke, at disse fænomener eksisterer!
Derfor kræver det rigtig meget basisviden og kildekritik at søge kvalificeret. Udover at have fundamentet til at kunne skelne mellem, hvad der er sandt, og hvad der ikke er. Dernæst skal eleverne forstå det, der står, og endelig skal de overveje, om det er relevant i forhold til det, de har brug for at vide.
Jeg anbefaler derfor, at man altid starter med at lade eleverne få noget basal viden fra en fagbog, der er målrettet elevens niveau, før man slipper dem løs på nettet. Bag fagbøgerne er der en redaktør og en fagperson, som har redigeret stoffet, så man kan være ret sikker på, at det er sandt, hvad der står, og at det passer til målgruppen både i forhold til sprog og indhold. Bøgerne er derfor meget mere i øjenhøjde med eleverne.
Og hvis eleverne ved bare lidt om et emne, kan de efterfølgende søge langt mere kvalificeret på nettet – blandt andet, fordi de har nogle søgeord, de kan bruge, så deres søgning bliver mere præcis.
Trykt eller digitalt?
Mange af de gode fagbøger til børn, findes i dag også på nettet som i-bøger. De digitale bøger har mange af de samme fordele som de trykte. De er stilladseret og sat op på en overskuelig måde, hvor tekst og illustrationer er afgrænset. Det gør den meget nemmere at læse og forstå i forhold til, hvis de læser en fortløbende tekst på en skærm, hvor der måske er reklamer, videoer osv., som kan forstyrre læsningen.
Til gengæld tyder noget dog på, at vi ofte kun skimmer tekster på nettet – uanset om der er tale om en i-bog eller tekster i det hele taget. Man ved ikke så meget om det, men hvis det forholder sig sådan, er selve læsningen jo muligvis mere koncentreret, når eleverne læser en trykt bog end fx en i-bog. Det taler for at starte med de trykte bøger og så gradvist lade eleverne læse i-bøger for til sidst at søge mere frit på nettet.
Til syvende og sidst må man som lærer spørge sig selv, om man ønsker, at eleverne bare skal søge informationer, eller om man gerne vil have, at informationerne bliver til viden? At transformere ny information til egen viden forudsætter, at man kan forstå og forholde sig til det, man læser. Kan eleverne ikke det, er der meget stor sandsynlighed for, at de glemmer det, de har læst, og så er det jo spild af tid.
Læs mere om at søge på nettet i Charlotte Rytters bog ’Søg på nettet’, som er målrettet internetsøgning i udskolingen.
Find masser af fagbøger målrettet klassetrin på gu.dk og fagbog.gyldendal.dk