Blog

Billede af Gerd Altmann fra Pixabay

Kan man bruge #booktok uden at være på TikTok?

I disse dage er der en større bevågenhed omkring det sociale kinesiske medie TikTok og boganmeldelser, kaldet #booktok, lavet af unge til andre unge. Det har ført til øget læselyst blandt unge, fordi det giver dem en fællesskabsfølelse og nu er det blevet "in" at læse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvordan kan vi understøtte denne spændende udvikling?

Det har flere forsøgt på forskellig vis ved at bruge TikTok aktivt i deres formidling, ligesom de måske er på Facebook, YouTube, Instagram m. fl.

Kirsten Dam Pedersen

Jeg arbejder som skolebibliotekar og underviser på Munkekærskolen i Solrød Strand. Jeg underviser både i biblioteksfaglige emner og i programmering. Ved siden af skolen har jeg mit firma Scratch på dansk, hvor jeg både deler ud af min store viden om programmering samt sælger forskellige undervisningsmaterialer. Jeg er uddannet folkebibliotekar og ser også mig selv som en brobygger imellem folkebibliotekerne og PLC’erne. Og til sidst kan jeg nævne, at jeg også er forfatter og har skrevet to bøger i Scratchserien. Og på denne blog vil jeg især dele mine overvejelser omkring PLC, læsning og læselyst samt programmering.

Nogle af de store forlag har hurtigt spottet trenden og har nu selv lavet en konto, hvor de har kopieret #booktok-metoden, det samme gælder flere folkebiblioteker. Andre fagpersoner har oprettet en personlig konto og følger nogle af nye boganmeldere.

Men er det den rigtige vej at gå?

Jeg tror, at succesen med #booktok i høj grad skyldes, at det er et voksenfrit område, hvor boganmelderne i høj grad bruger deres følelser til at formidle gode bøger til jævnaldrende. Jeg var lige ved selv at hoppe i fælden og lave en konto på TikTok, men fik stoppet mig selv. For hvordan vil jeg kunne vide, hvad de unge synes er godt?

Hvad kan vi så gøre?

Jeg valgte at sende en opfordring ud til alle dansk-lærerne på 7.-9. årgang om, at vi på PLC gerne vil indkøbe de bøger, som vi ikke allerede har, og som eleverne har hørt om andre steder fra. Det er forsøgt før uden det store held. Men hvem ved, måske kan vi nu aktivt bruge den nye trend til at få købt nogle bøger til ungdomsbiblioteket, som der bliver rift om.

Ekstra gevinster mens jeg venter på elevernes ønsker

Et par dage efter at jeg havde sendt beskeden til lærerne, fik jeg et par gaver tilbage fra to lærere fra 9. årgang.

Den ene lærer fortalte, at pigerne i hendes klasse ikke syntes, at vi havde nogle relevante bøger for dem på PLC, så hun tog sine egne private bøger med og lånte dem ud til eleverne. Hun har nu lovet at give os en liste, så vi kan vurdere, om vi skal købe dem.

Den anden lærer fortalte, at hun og eleverne havde arbejdet på en inspirationsliste med gode bøger, hvor nogle af eleverne også kendte dem fra TikTok. Listen er nu delt med os og vi er i gang med at se på, hvilke bøger vi har og hvilke vi vil købe. Og så kommer der en udstilling på vores nye ungdomsbibliotek.

Husk, at hvis du oplever, at eleverne ikke synes, at der er nogle bøger for dem på PLC/skolebiblioteket, så tag fat i PLC, så de kan gøre samlingen mere relevant og læseværdig.

Hvad er TikTok?

"TikTok minder om en blanding af Instagram, Youtube og Snapchat. Modsat alle tidligere sociale medier, kan man som bruger opnå 1000 views ... på ganske få minutter". Kilde: redbarnet.dk

Hvis man aktivt går ind og retter i privatindstillingerne, kan man sikre børnenes profilindstillinger, så ikke alle og enhver kan kommentere og se de ting, man lægger op. Men pr. default er en profil åben fra starten af."TikTok kan - i princippet - overvåge alt, hvad en bruger foretager sig med appen, men påstår, at de ikke gør det". Kilde: berlingske.dk

Hvorfor jeg vil vil anbefale, at vi er forsigtige med brugen af TikTok - og ikke mindst at vi ikke opfordrer børn og unge til at lave en bruger herinde. Men faktum er, at det er der allerede mange som har.