Blog

Forsker: Læsevejleder og faglærere kan lave magi sammen

Har du talt med din læsevejleder i dag? Det skulle du tage og gøre! Forsker Roland Hachmann og hans kollega Rikke Christoffersen Denning opdagede i forbindelse med et projekt om multimodalitet, at der opstår noget helt særligt, når læsevejleder og faglærere bliver sat sammen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med projektet ”Multimodale Muligheder - Brugerdrevne, digitale og multimodale læremiddeldesigns på EUD” under Undervisningsministeriets program ”Bedre Faglig Læsning og Skrivning” stødte jeg og min kollega Rikke Christoffersen Denning fra UC Syddanmark på noget interessant.

Vi opdagede, at der opstod noget helt særligt, når læsevejleder og faglærer blev sat sammen.

Det har været rigtig interessant at se den magi, der opstår, når de to parter møder hinanden. De kommer med hver sit blik og hver sin faglighed, og når det smelter sammen, så sker der noget.

Læremiddel.dk

Læsevejlederne har nogle andre strategier for hvordan, man kan gribe multimodale tekster an, end faglærerne har. Men ofte bliver læsevejlederens kompetencer ikke brugt.

Fokus på læsevejlederens kompetencer

Vi blev bedt om at lave et sideprojekt i projektet, specifikt omkring mødet mellem faglærer og læsevejleder. Formålet var at finde ud af, hvordan man får fokus på læsevejlederens kompetencer og ikke mindst, hvordan man får dem i spil på erhvervsskolen.

Men erfaringerne kan sagtens overføres til folkeskolen, mener jeg.

Synlig ledelsesopbakning er vigtig

Vi fik etableret et møde mellem to faglærere og læsevejlederen på en skole - med synlig ledelsesopbakning. Det sidste er vigtigt!

Efter mødet gik læsevejlederen i gang med at udfærdige en folder med udgangspunkt i den gode historie om, hvad faglærerne havde haft på hjerte, og hvilke konkrete tanker og tiltag, der var kommet ud af det. I folderen blev der også nævnt eksempler på, hvilke kompetencer læsevejlederen sidder inde med samt inspiration til hvad kollegerne kan bruge læsevejlederen til.

Læsevejlederen fik på den måde etableret en ramme, hvor andre kunne få øje på hende og herefter bruge hende. Hun fik kvalificeret sin vejleder identitet.

For der bliver uddannet den ene vejleder efter den anden, men vi mangler at kigge på deres professionsidentitet, så de kan gå tilbage og etablere sig på skolerne. Det er svært, fandt vi ud af, hvis ikke ledelsen f.eks. laver et organisatorisk indgreb, der gør det muligt at skabe en ordentlig ramme for vejlederen.

Folderen er endnu ikke færdig og offentliggjort men er lige på trapperne.

Roland Hachmann