Blog

Inspiration til fjernundervisning: Sæt SKAM på skemaet

Den populære Tv-serie SKAM indgår som ét af mange undersøgende undervisningsforløb i vores KiDM-projekt (Kvalitet i Dansk og Matematik). SKAM appellerer særligt til de unge, fordi Tv-serien tager udgangspunkt i deres hverdag, mens både personlige historier, sociale og digitale medier og store samfundsrelevante emner bliver taget op undervejs. Opbygningen gør det således nemt for de unge at spejle sig i, og netop derfor er dette forløb særligt populært blandt lærere at bruge i undervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forløbet med SKAM er et populært undervisningsforløb, vi har lavet i KiDM ifølge interviews med både lærere og elever. Forløbet har bl.a. appel, fordi det for en stor del bygget op med inddragelse af sociale og digitale medier, og det er genkendeligt og aktuelt for de unge. Fortæller Stine Reinholdt Hansen, Ph.d og forsker i Læremiddel.dk

Undervisningsforløbet SKAM er som skabt til fjernundervisning

Vi vil gerne slå et slag for særligt ét af vores succesfulde undervisningsforløb, som forskerne Stine Reinholdt Hansen og Jimmi Michelsen i Læremiddel.dk har udformet i forbindelse med KiDM-projektet. Forløbet er et af mange gode og relevante undervisningsforløb fra KiDM-projektet, som kan være oplagte at bruge lige nu.

Læremiddel.dk

I blogindlægget vil vi gerne inspirere dig, som arbejder med dansk i de ældste klassetrin, til at bruge det undersøgende undervisningsforløb, som netop er baseret på Tv-serien SKAM. Den norske tv-serie SKAM er den mest populære ungdomsserie i Norden i nyere tid. I Danmark blev serien så populær, at den blev vist som julekalender på DR3 i 2016. Og i flere aviser – både i Norge og i Danmark – har man ligefrem talt om SKAM-feber.

Det undersøgende undervisningsforløb SKAM tager afsæt i litteraturundervisning i dansk til elever fra 7. klasse og op efter. Forløbet er opdelt i 13 gennemarbejdede lektioner, som i den grad taler til de ældre elever, fordi Tv-serien blandt andet inddrager de sociale og digitale medier, unge benytter sig af, ligesom at serien tager samfundsrelevante emner op med udgangspunkt i de enkelte personer tilknyttet serien. Stine giver udtryk for, at undervisningsforløbet SKAM kan være en god metode til at fastholde eleverne i fjernundervisningen:

Lige nu er mange bundet til hjemmet. En TV-serie kan virke mere overkommelig og underholdende at kaste sig over end et opgaveark med spørgsmål til en roman eller anden litterær tekst. Der er en god afveksling i det og flere opgaver, hvor eleverne selv skal inddrage digitale og sociale medier. Forløbet passer derfor rigtig fint til fjernundervisning.

I denne tid kan det være svært at fastholde nogle elevers engagement og koncentration, fordi du som lærer ikke er fysisk tilstede, når eleverne arbejder med deres opgaver. Forløbet omkring SKAM kan derfor være med til at højne elevernes engagement i danskundervisningen, fordi du inddrager et virkelighedsnært forløb, som appellerer til deres egen situation og hverdag.

Hvorfor er SKAM et godt undervisningsforløb?

I forløbet skal eleverne lære at analysere den populære Tv-serie, hvor sociale og digitale medier spiller en central rolle, og forstå, hvordan man her udfylder tomme pladser mellem lyd, billeder og ord, ligesom at eleverne også lærer at sætte Tv-serien i relation til et aktuelt emne. Stine fortæller således:

I forløbet forsøger vi at få eleverne til at reflektere over brugen af sociale og digitale medier. Ikke bare deres egen brug af de her medier, men i høj grad TV-seriens måde at opbygge fortællingen på ved hjælp af medierne. Samtidig er de forskellige hovedpersoners historier nemme at spejle sig i for unge. Det handler om forelskelse, intriger, venner og veninder, og fordi synsvinklen skifter gennem serien, får vi flere forskellige synsvinkler på livet som ung i dag. Det er et godt trick. Men serien udmærker sig ikke kun ved at gengive de her helt personlige historier. Den tager store og samfundsrelevante emner op, som reflekteres gennem de unge, og det gør dem relevante at forholde sig til. Det er fx klima og miljø, ligestilling, seksualitet, indvandring og racisme, stofmisbrug m.m.

I KiDM-projektet er det en undersøgelsesorienteret tilgang der sætter dagsordenen. Undersøgende undervisning har både lærerens og elevens egne oplevelser som afsæt for analyse og fortolkning, og eleverne lærer at opleve, sanse og gå på opdagelse i en æstetisk tekst, tv-serie m.m. samtidig med at de lærer at stille de gode spørgsmål. Stine forklarer:

I forløbet forsøger vi med den undersøgelsesorienterede tilgang både at fremhæve de helt nære og personlige problematikker, som serien gengiver, men der er også formuleret opgaver, som er mere perspektiverende i forhold til overordnede tematikker, der ligger uden for værket.

Hvordan kan lærerne gribe opgaven an i forbindelse med fjernundervisning?

Forløbet er opdelt i en række opgaver, som alle sammen er beskrevet både med en lærer- og en elevvinkel. For lærerens perspektiv kræver forløbet, at man sætter sig ind i vejledningen samt gennemgår forløbene inden. Forløbet egner sig fint til fjernundervisning, idet eleverne kan arbejde enten hver for sig, i par eller i grupper online uden lærerens fysiske tilstedeværelse. Efterhånden som opgaverne bliver løst, kan læreren oprette et virtuelt dialogrum, hvor der er afsat tid til refleksion og eftertanke på de forskellige opgaveløsninger. Stine fortæller således:

Det er fuldt ud muligt at tilpasse forløbet, så man enten lader eleverne arbejde i par eller grupper om opgaverne. Som lærer ville jeg starte med at læse lærervejledningen grundigt og så hurtigt gennemløbe forløbet. Herefter ville jeg tage stilling til, hvordan klassen bedst muligt kan løse opgaverne. Det afhænger af den enkeltes mulighed for at oprette virtuelle rum, som eleverne kan arbejde og mødes i. Værktøjet Zoom kan eksempelvis bruges. Men mange vil allerede nu have gode erfaringer med forskellige digitale versioner af gruppearbejde og klasseundervisning.

Uanset om dine elever har set SKAM før, og derfor også vil have et godt kendskab til Tv-serien, kan disse elever sagtens deltage i forløbet, idet en del af aktiviteterne drejer sig om at blive bevidst om og reflektere over den udfyldning af tomme pladser, beskueren foretager undervejs. Derfor bliver eleverne flere steder spurgt om, hvad de kan se/lytte sig til – ikke, hvad de eventuelt ved om serien.

Læs mere om forløbet her.

Adgang til undervisningsforløbet

  • Undervisningsforløbet om SKAM ligger tilgængeligt på http://kidm.dk/.
  • Alle lærere kan få gratis adgang ved at skrive til post@laeremiddel.dk hvori navn og skole blot skal oplyses. Dertil følger også et login til eleverne.
  • SKAM kan lige nu streames gratis via DRTV.
  • Eleverne kan også streame SKAM via www.mitCFU.dk, som skolen har abonnement til. Det er vigtigt, at læreren læser den generelle vejledning, før forløbet går i gang. Vejledningen findes her.
  • Forløbet er lagt an på, at SKAM ses med danske undertekster.