Billedkunst som valgfag – del 2. Jeg droppede ideen med at eleverne skulle lave en billedbase, som de kunne tage udgangspunkt i. Det var for abstrakt til dem, og der var ikke nok brugbar kvalitet i deres valg.
Billedkunst valghold 7. klasse...here we go! Resultatet bliver, for de flestes vedkommende, at tegningerne ligner, kruseduller fra kladdehæfter, eller noget de kunne have tegnet på et penalhus.
21st. Century Skills er blevet hijacket Den pædagogiske debat er spændene at følge, nogen gange undres man bare over hvordan det politiske spin drejer meningen af ord.
Inspiration til anderledes kunstundervisning Her er en link liste over forskellige kunstnere, der på den eller den anden måde kan inspirere din undervisning.
Vi må ikke spilde elevernes tid Vi skal arbejde med kunst, der får eleverne op af stolen og giver dem indsigt i den verden, de lever i. Faren er, at eleverne ikke oplever, at faget er vigtigt. De lærer ikke, at kreativitet er en universel faglighed, der kan bruges i alle fag.
Det grimme er mere skønt end det pæne Kreativitet er de mange løsningers legeplads. Vi lever i en tid, hvor vores elever bliver trænet hårdt og præcist i at komme med det ene rigtige svar, og det begrænser dem langt mere, end vi forestiller os.
Gør billedkunsten samfundskommenterende Vi skal ikke glemme de håndværksmæssige færdigheder, men billedkunst bør i langt højere grad være samfundskommenterende, ligesom samtidskunstnerne er det.
Innovation og kreativitet i billedkunstfaget Det undrer mig at der ikke tales mere om disse fagligheder i billedkunstfaget, når kreativ tænkning er en af de vigtigste egenskaber, man skal besidde i morgendagens samfund.