Blog
Håndværk og design – fra kosmos til velment kaos.
Håndværk og design er et spændende, aktuelt og relevant fag. Men vil det for meget, for dermed at kunne for lidt?
I Fælles Mål for håndværk og design står der, at håndværk og design bygger på ”elementer fra de tidligere fag, sløjd og håndarbejde”, men det fremgår ikke af eksisterende forskning, hvilke elementer det drejer sig om.
Eksperterne kommer til
Analyseinstituttet Rambøll udvikler i 2011 det første udkast til Fælles Mål for Håndværk og Design. Som frontløbere for det nye fags didaktik argumenterer de, med en metode der kaldes generisk forandringsteori, at:
Forventningen er at eleverne opnår bedre resultater end hvis de havde været undervist i de enkelte fag separat.
Det må jeg så sætte et stort spørgsmålstegn ved. Det fremgår ikke af eksisterende forskning, eller Rambølls egne undersøgelser, præcis hvilke elementer fravalget drejer sig om, og hvorfor den resterende del af fagene ikke er relevant længere.
Det er korrekt, at grundlaget for de mål og output der ønskes, ligger implicit i de eksisterende fag, men en faglig reduktionisme er ikke vejen til målet.
Når daværende regering vælger at bygge videre med ”elementer fra de tidligere fag”, betyder det reelt, at fagligheden i de to fag indholdsmæssigt reduceres med 83% hver – fra 60 til 10 ECTS point. (Hvis vi groft sagt tildeler sløjd, håndarbejde og design 10 ECTS hver, giver det 3 x 10 = 30 ECTS som faget har i dag).
Når man vælger at tage så lidt fagfagligt med, uden at argumentere for prioriteringens hvad, hvorfor og hvordan, kasseres uvurderlig viden og potentiale for den danske folkeskoles lærere og elever.
Mere end 120 års akkumuleret pædagogisk og dannelsesorienteret fagdidaktik afskaffes. Som jeg kan læse ud af regeringens policy dokumenter,
har der ikke været noget tydeligere eksempel i dansk skoleafvikling, på at man
så at sige har smidt barnet ud med badevandet.
Fagene vil for meget
Hvad med at vi slår idræt og musik sammen, eller madkundskab og billedkunst… eller hvorfor har jeg ikke tænkt på dansk og matematik. Danskmatik! – det er da oplagt...
Ovenstående er for at skære ironien ud i pap, men i hvert fald kan en tilsvarende grad af tidligere færdighedstilegnelse, af åbenlyse årsager, ikke være en del af læreruddannelsens håndværk og design, og det giver store udfordringer for folkeskolens praksis.
Her på
Folekskolen.dk, kan man læse om hvordan nye HD-lærere giver udtryk for at
mangle håndværksmæssige kompetencer til den mest basale materialeforarbejdning
og værktøjshåndtering (Aisinger,
2017, 2018, 2019a, 2019b, 2019c). Selve grundlaget for at kunne
udvikle en didaktisk værkstedspraksis.
Fordybelsen i sløjd og håndarbejde, fag der frem til 2006 havde 60 ECTS hver, tilbød studerende det overskud som filosoffen Aristoteles tillægger en Epistemôn. En der besidder tilstrækkeligt med overblik og fagdidaktiske færdigheder, til deduktivt at kunne vejlede hver enkelt elev ud fra dennes egne læringsforudsætninger.
Lærerne kunne i store træk kunne have beholdt fag, faglokaler og holdstrukturer, og med få justeringer skabt en moderne didaktik, som ville give langt bedre resultater for elevers engagement og trivsel i faget, end dem vi ser i dag. Skabt af motivation og kundskab. Derfor skal de lærerstuderende igen have mulighed for at specialisere sig i enten træ/metal eller tekstil, så skolerne får stærkere fagpersoner, med et praksisfagligt didaktisk overskud.
Så faget igen vil lidt mindre – men kan meget mere.
Referencer:
Aisinger, P. (2017). Flertallet af H&D-lærere føler sig ikke kompetente nok. Folkeskolen.dk. https://www.folkeskolen.dk/603469/flertallet-af-hd-laerere-foeler-sig-ikke-kompetente-nok
Aisinger, P. (2018). Lærere: Lærerstuderende i H&D skal have fokus på håndværket. Folkeskolen.dk. https://www.folkeskolen.dk/641467/laerere-laererstuderende-i-hd-skal-have-fokus-paa-haandvaerket-
Aisinger, P. (2019a). Følgeforskning: H&D-lærere føler sig fagligt begrænsede og ønsker tid til fagmøder. Folkeskolen.dk. https://www.folkeskolen.dk/884015/foelgeforskning-hd-laerere-foeler-sig-fagligt-begraensede-og-oensker-tid-til-fagmoeder
Aisinger, P. (2019b). Garvede lærere: Vi risikerer at miste fagligheden i håndværk og design. Folkeskolen.dk. https://www.folkeskolen.dk/1085858/garvede-laerere-vi-risikerer-at-miste-fagligheden-i-haandvaerk-og-design
Aisinger, P. (2019c). Stort fald i efteruddannelse af håndværk og design-lærere. Folkeskolen.dk. https://www.folkeskolen.dk/1607356/stort-fald-i-efteruddannelse-af-haandvaerk-og-design-laerere
Rambøll. (2011a). Forsøg med praktiske/musiske fag i folkeskolen. Evaluering. https://www.vive.dk/da/udgivelser/forsoeg-med-praktiskemusiske-fag-i-folkeskolen-evaluering-9234/