Charlotte Papsø
Blog
Send eleverne ind i boksen ved at tænke ud af boksen.
Lad dem samarbejde kreativt og intelligent om at bryde ind i en boks der er forseglet med hængelåse- eller lad dem lave et omvendt Escape room til andre elever .
Bryd ind i en aflåst boks ved hjælp af gådeløsning og anderledes tænkning. Find spor og hints i et lokale på tid. Princippet er det samme somi Escape room hvor du har en time til at få dig selv og din gruppe ud af et aflåst rum ved at løse gåde og finde skjulte nøgler . I folkeskolen hører det vist mest til ønsketænkning at låse elever inde i et kælderum og sige at de først må komme ud når de har løst en række gåder der både skal tvinge dem ud i at mestre det binære talsystem, kvadratrødder, primtal og ligninger.
Hvor settet i et Escape room er stilet og skabt til det ene tema, kan Break out boksen varieres i det uendelige - eller rettere det man har fantasi til eller henter på nettet. Boksen kan købes (fra USA), man kan lave den selv med en solid kasse ( gerne med en mindre inden i ) - hængelåse med klik, talkombinationer, eller bogstaver- eller man kan låne den på fx. CFL i Aarhus. Selvom det ikke er helt indrettet sådan at 24 elever kan være igang på en gang, så giver det alligevel mulighed for at man kan studere samarbejdssmønstre hos en gruppe (5-8 elever), i en klasse eller hos hhv piger og drenge i en klasse. Der er mange måder man kan gribe gådeløsningen an på og det er ofte ikke de elever man regner med som er de bedste til at løse opgaver under pres.
Boksen kan bruges i de fleste fag og især som evalueringsredskab , når man skal samle op på noget
Der findes en hjemme side http://www.breakoutedu.com/puzzleressources
Hvor man kan lade sig inspirere til at skabe sine egne hints og som kan hjælpe en med at generere gåder så man kan lave tal og bogstav gåder. Jeg har blandt andet brugt det som samarbejdsøvelse i engelsk og som belønning ved fx. konkurrencer vinder man 40 min med "Break-out" boksen.