Lærerliv m.m.

Blog

Jeg holder mig for næsen og stemmer ja

A20 er KL-dagsordenen, som DLF har gjort legitim. Men alternativet er endnu mindre værd, og derfor stemmer jeg ja. Men det er ikke med entusiasme.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For at gøre en kort historie endnu kortere, kan jeg enkelt sige: A20 løser ingen problemer. Den sikrer ingen lærere ordentlige vilkår og den kommer aldrig til at gøre undervisningen bedre. I sig selv er A20 arbejdsgivernes medicin, garneret med et par panodiler i form af kønne ord og luftige løfter om snik-snak og papirvælde.

Alligevel stemmer jeg for den. Ikke så meget fordi jeg er blevet rablende vanvittig, men i højere grad fordi alternativet til en elendig arbejdstidsaftale er værre. 

A20 har potentialet til at være en isbryder så kommende forhandlinger kan gøre vores vilkår ordentlige. Den bryder med L409’s drakoniske regime så vi får forhandlede vilkår. Det er også i sig selv en fordel

Lærerliv m.m.

Tobias Zimling Kristiansen - folkeskolelærer i Gentofte og med en fortid på frie skoler, i Grønland og i Kalundborg. Er fagligt aktiv og kronisk kritisk og løsningsorienteret. Jeg uddanner mig løbende - for egen eller arbejdsgivers regning, og jeg blogger om lærerlivets sider - fagligt, pædagogisk, dannelsesmæssigt, didaktisk og hvad der end falder mig ind.

Bliver der stemt nej til A20 vil forhandlingerne overgå til Forhandlingsfællesskabet ved OK21, som ikke har en lærer ved roret, og de skal prøve at få en arbejdstidsaftale på plads. Men som Mona Striib udtaler: "Vi kan ikke hjælpe lærerne i den forstand, at den aftale med det spor, der er nu, kan forandres. Det, vi som Forhandlingsfælleskabet kan stå op for, er en normalisering. Det vil sige et arbejdstidssæt som andre faggrupper har. Vi kan ikke opfylde de ønsker, mange lærere har, men vi kan stille op for at sikre en normalisering, som indebærer det som mange andre grupper har - eksempelvis en årsnorm, komme-gå-tider og varslingsbestemmelser. Der kan det samlede Forhandlingsfællesskab stå lærerne bi" [1].

Derved er det tydeligt, at lærerne ikke får en bedre aftale ved at stemme ”nej”. Sørgeligt, men sandt, og den absolutte konsekvens af, at der ikke er en lærer i spidsen for Forhandlingsfællesskabet, hvilket vi ellers har været vant til.

Det er altså på ingen måde indholdet af A20, som får mig til at stemme for. Indholdet vurderer jeg til at være utilstrækkeligt, og hvis det havde stået alene, ville aftalen forhåbentligt aldrig være kommet igennem Hovedstyrelsen. Til gengæld er der muligheder fremover for forhandlinger. Og da vi får alligevel ikke hjælp fra andre til en bedre aftale, så er det bedre at tage den bitre pille.

[1] https://www.folkeskolen.dk/1850436/saa-langt-er-fagbevaegelsen-klar-til-at-bakke-laererne-op-ved-et-nej