Sponseret blog

Fjernundervisning og bevægelse, der gør op med forskruede kropsidealer

Selv når skolen er åben, som den plejer, rører tre ud af fire børn sig for lidt. Og mange slås med kropspres og dårlig trivsel. Det vil fitnessbranchen nu være med til at gøre op med. Vi har udviklet og udgivet et gratis undervisningsforløb om fitness og kropsidealer. Det kan bruges af udskolingen både som fjernundervisning og til almindelig idræt eller bevægelse i andre fag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi dyrker vores kroppe som aldrig før. Over halvdelen af de unge dyrker styrketræning, og fitness er den mest udbredte motionsform i Danmark. Samtidig koster fysisk inaktivitet samfundet milliarder, og vores børn og unge har mange timer med stillesiddende adfærd – ofte foran en skærm. Hele tre ud af fire børn rører sig for lidt.

Bevægelse i folkeskolen er for mange et af lyspunkterne i den ellers kritiserede folkeskolereform. Vi ved, at bevægelse styrker børnenes fysiske og mentale sundhed og til en vis grad også deres akademiske færdigheder. Desværre svarer kun seks ud af ti af landets folkeskoler, at børnene får bevæget sig i 45 minutter i løbet af dagen.

På trods af en travl hverdag er du som lærer optaget elevernes trivsel, og hvordan du kan være med til at give dem en god start på livet. Men det kan være svært at komme i gang med mere bevægelse.

Sponseret blog: Fit In

Fact: Click to add text

Fitnessbranchen repræsenterer en af de eneste motionsformer, som unge ikke siver fra, men søger hen imod. Derfor har Dansk Fitness og Helseorganisation udviklet et undervisningsmateriale til udskolingen.

Kropsidealer til diskussion

Materialet hedder ”Fit in?”, og det er udviklet til undervisning i 7.-9. klasse. Eleverne i den aldersgruppe har en stor interesse i fitness. Derfor er det oplagt at bruge fitness, når der skal skabes bevægelse i udskolingen. Det er en af hovedpointerne fra de danske forskere på området, at de bevægelsesaktiviteter, men vælger, skal være styret af, hvad eleverne synes er sjovt.

Men det er også vigtigt, at eleverne lærer at koble deres træning til et sundt forhold til kroppen og et opgør med kropsidealer.

Derfor er undervisningsmaterialet bygget op om seks temaer – og grundlæggende spørgsmål fx: Kredser dine tanker om krop? Er du kropspositiv? Og hvad er fit for dig? Det er nogle af de spørgsmål, som eleverne skal beskæftige sig med.

Gennem fitnessøvelser og diskussionsopgaver skal eleverne arbejde sig hen imod et sundere forhold til kroppen og den træning, som netop deres krop har behov for.

Et undervisningsforløb til idræt og bevægelse

Forløbet er skabt som et forfriskende alternativ til de klassiske aktiviteter i idrætsundervisningen, men man kan sagtens plukke i det og bruge dele af det til at implementere bevægelse i andre fag.

Materialet består af en lærervejledning, et elevhæfte samt træningskort, hvor alle øvelser er illustreret og beskrevet.

God fornøjelse!

Læs mere på hjemmesiden for Fit In?