Blog

Genåbning af skoler: Det er vel okay at være skeptisk og bekymret?!

Skolerne åbner. 0.-5. årgang skal i skole igen fra næste uge. Børnenes skal sætte fut i smittespredningen, mens deres forældre skal sætte fut i samfundsøkonomien. Det er sådan, det er. Man må godt kalde en spade for en spade. Som lærer og som bonusmor er jeg bekymret. Men det er altså ikke det samme som at have nej-hatten på.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/Bine Rodenberger - Det er en skræmmende tid, vi lever i

”Mit job som lærer den kommende tid bliver at være en del af smittespredningen. Det er okay. Selvom jeg normalt underviser 8. og 9. årgang, skal jeg naturligvis hjælpe til på de årgange, der skal i skole. Ellers er der ikke hænder nok, hvis vi skal overholde sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Samtidig skal jeg fjernundervise mine store elever. Det bliver et kæmpe puslespil, men jeg er fortrøstningsfuld. Vi skal nok finde en løsning, og vi skal nok klare opgaven”,

…sagde den positive Maria med ja-hatten

”Mit job som lærer den kommende tid bliver at være en del af smittespredningen. Det er okay, men jeg er bekymret. Jeg er bekymret for, om vi som skole kan magte den store opgave, det unægteligt bliver at overholde sundhedsmyndighedernes retningslinjer. Jeg er bekymret for at stå i kaos hos nogle børn, jeg ikke kender. Jeg er bekymret for at blive smittet – og for at blive alvorligt syg. Jeg er bange for, at mine bonusbørn bliver smittet og bliver alvorligt syge, og jeg er bange for, at de eller jeg smitter nogle, der ikke kan tåle at blive smittet.

Jeg skal som lærer i udskolingen naturligvis hjælpe til på 0.-5. årgang, selvom jeg stadig skal fjernundervise mine elever i 8. og 9. klasse. Jeg er klasselærer i 9. klasse, og jeg er bekymret for, om jeg stadig kan have tid til at være der for dem. Selvom de ikke længere skal til afgangsprøver, har de stadig krav på undervisning, og de skal også stadig have en årskarakter – en karakter, der for nogle af dem kan blive afgørende for deres videre færd. Jeg er bekymret for, hvordan vi som skole håndterer det i en tid, hvor fokus naturligt vil være på de elever, der er til stede fysisk på skolen”,

…sagde den ærlige Maria (som nogle vil kalde ’hende med nej-hatten’)  

Det er ok at være skeptisk, kritisk og egoistisk

Jeg må gerne være en lillebitte smule skeptisk lige nu. Jeg må også gerne være kritisk. Og det er helt sikkert også okay, at jeg er egoistisk og synes, det er træls, at det lige er mig – og mine bonusbørn – der skal sætte fut i smittespredningen i Danmark. Det er okay – og det er slet ikke ensbetydende med, at jeg ikke har ja-hatten på, eller at jeg ikke udviser samfundssind.