Blog

Lås gåder og samarbejd på engelsk i digitale Escape Rooms

Er du én af de lærere, der stadig ikke har prøvet digitale Escape Rooms med dine elever? Eller har du prøvet det, men trænger til nye inputs? Det kan vist ikke længere været gået nogen læres næse forbi, at disse hyggelige, hjernevridende gåder er kommet for at blive i undervisningen. Og det bedste af det hele er, at de er perfekte til onlineundervisning, men bestemt også kan bruges, når vi forhåbentlig snart vender tilbage til skolen igen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag kender de fleste disse herlige ’rum’, hvor man i samarbejde med andre skal løse gåder for at slippe ud. Som regel er det på tid, hvilket øger stressniveauet, men samtidig også motivationen for at tænke kreativt og bruge hinandens ressourcer. Har man nogensinde selv prøvet kræfter med Escape Rooms, så ved man, at tiden går lynhurtigt, og at det er både sjovt, udfordrende og lærerigt på samme tid. Så hvorfor ikke bruge det i sin engelskundervisning?

Eleverne er vilde med det

Efterhånden findes der en hel del steder, hvor man kan finde gratis digitale Escape Rooms til brug i undervisningen. Jeg har selv prøvet kræfter med det på både 7. og 8. årgang, og de unge mennesker har elsket det! Allerbedst er det, når man som lærer har haft tid til at prøve gåderne igennem på forhånd, så man er klædt på til at guide og hjælpe sine elever igennem.   

Samarbejde og kreativ tænkning på engelsk

Her i onlineundervisningen fungerer det helt perfekt som et udfordrende break i den almindelige undervisning. Jeg sender eleverne ud i random grupper, og så kan jeg hoppe ind og ud af grupperne og hjælpe, hvis de har brug for et clue til at komme videre. Jeg bruger samtidig en fælleschat, hvor jeg psyker dem lidt og fortæller, hvilken gruppe der er nået længst 😉 Tiden flyver altid af sted! Og det bedste er, at de har fået både læst og talt en masse engelsk, samtidig med at de har samarbejdet, tænkt kreativt og vredet deres hjerner på samme tid. Total win-win!

Lav dem selv Google Forms 

Jeg skal helt klart arbejde meget mere med Escape Rooms i min engelskundervisning. Jeg skal den kommende tid have prøvet kræfter med selv at lave nogle i Google Forms (jeg vil bruge denne guide). Hvis jeg kan, kan alle. Og dermed også mine elever. Så næste step derefter er selvfølgelig, at vi skal lave Escape Rooms til hinanden.

Rigtig god fornøjelse!