Blog

Elevernes dom: Kan man tage på lejrskole uden smartphones?

Det startede med rolige drøftelser i teamet og endte med noget, der mindede om et socialt eksperiment. Mange var skeptiske og nogle mente ligefrem, at det svarede til at sætte eleverne i fængsel. Nu er det hele overstået, og det er tid til at gøre status over en lejrskole med fokus på det analoge fællesskab.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En helt skærm- og internetfri lejrskole er afviklet. To 7. klasser og fire lærere i Smilets By fra mandag til torsdag. En overlevelsestur anno 2018. Tilbage i januar skrev jeg her på bloggen om mit teams overvejelser omkring smartphones på vores kommende lejrskole (læs indlægget her). Vi ønskede at give eleverne ro til at fokusere på det fællesskab, der var lige for øjnene af dem – et fællesskab som vi frygtede ikke ville blive prioriteret med sociale medier inden for rækkevidde. Derfor tog vi beslutningen om helt at forbyde de små digitale tingester. 

Evaluering: Det gode og det mindre gode ved lejrskolen

”Okay, det var alle de gode ting”, sagde jeg og afsluttede dermed første del af den fælles evaluering af vores lejrskole. Jeg grinede hovedrystende for mig selv. Den 2½ time lange togtur mellem Høje-Taastrup og Aarhus havde tydeligvis gjort stort positivt indtryk. Museerne var (naturligvis?) ikke blevet nævnt.

”Hvad var så mindre godt ved turen?”, spurgte jeg lidt nervøst og mandede mig op til en klagesang af dimensioner over mobilforbuddet. Vi fire lærere havde alle en fornemmelse af, at sammenholdet og fællesskabet blandt eleverne var styrket betragteligt – og vi mente bestemt, at fraværet af mobiler havde haft en positiv indvirkning på dette. Men hvad syntes de kære elever selv?

Fraværet af digitale fællesskaber gav plads til at nyde de analoge

7.A var ikke i tvivl. Det absolut dårligste ved deres lejrskole var til mine store overraskelse ikke fraværet af deres elskede smartphones. Næsten samstemmigt erklærede eleverne sig i hvert fald enige i, at de havde haft alt for kort tid til bare at hygge sammen på campingpladsen. Mit lærerhjerte smeltede. Vores lejrskole var ikke et fængsel. Det var rigtig nok en tur uden mulighed for at pleje de digitale fællesskaber i fire dage.  Til gengæld blev de analoge nydt i stor stil. Og det var præcis dét, der var målet. Næste gang planlægger vi mere tid til bare at være – naturligvis helt uden forstyrrende biplyde og notifikationer.