Danske Skoleelever
Blog
Danmarks første undervisningsmiljø-repræsentanter
Min drøm er, at når skolernes arbejdsmiljøgrupper mødes, så er der også plads til at eleverne er repræsenteret. Lad os uddanne UMR, ligesom vi har uddannede AMR
Der er rigtig godt styr på lærernes arbejdsmiljø, for det skal der jo være, men elevernes undervisningsmiljø derimod halter efter min mening alt for meget.
Min drøm er, at når skolernes arbejdsmiljøgrupper mødes, så er der også plads til, at eleverne er repræsenteret. Og den proces vil vi hos Danske Skoleelever rigtig gerne bakke op om, fordi det selvfølgelig kræver, at de elever, der påtager sig den vigtige opgave, er klædt godt på til det. Derfor tilbyder vi nu sammen med Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) at uddanne elevernes undervisningsmiljørepræsentanter. Projektet hedder ’Vi er UMR’, og man kan læse meget mere om det på www.vierumr.dk, hvor man også kan tilmelde elever til de åbne kurser.
Danmarks første undervisningsmiljørepræsentanter (UMR) er uddannet
Som man kan læse her på Folkeskolen.dk ("Ikke mere pjat" - nu skal skoler tage elevers undervisningsmiljø seriøst), blev de første uddannede UMR 36 engagerede elever fra Odense Kommune, som nu er klar til at tage samarbejdet om at udvikle skolernes undervisningsmiljø seriøst og bidrage til den åbne debat, som skolerne fremover kan have om emnet.
Det kommer til at gavne skolerne
Vi ved, at det skaber bedre trivsel og bedre undervisningsmiljø at inddrage eleverne i undervisningen. Med UMR-uddannelsen er vi elever klar til at tage det til næste niveau, så alle skolens led fra elev til skoleledelse sidder med om bordet, når der tales arbejds- og undervisningsmiljø. De veluddannede UMR har bare andre opmærksomhedspunkter, end lærere og skoleledelse har. Tænk eksempelvis på det unikke indblik skolen kan få i elevernes psykiske undervisningsmiljø.
Jeg har før hørt lærere og skoleledelse sige, at når de endelig inddrager elever i arbejdet med undervisningsmiljøet, så kommer der kun useriøse og omkostningstunge løsningsforslag. Jeg tror, at det skyldes netop mangel på viden. Ligesom lærerne har en uddannet AMR, så har eleverne også behov for en uddannet UMR.
Derfor vil jeg rigtig gerne høre jeres input: Hvad tænker I om sådan en UMR-uddannelse for elever – og kunne I finde på at tilmelde en elev til det?