Blog
Den første engelsktime efter sommerferien – idé til en aktivitet
Sommerferien er slut. Nye – og kendte – engelskhold venter lige om hjørnet. Men hvad laver man den allerførste engelsktime, når man gerne vil give et godt indtryk både af sig selv og af faget? Læs med her og få mit bud på, hvordan man får en god – og engelsktalende – start på et nyt år skoleår i engelsk.
Når man som engelsklærer skal planlægge den første lektion efter sommerferien, kan man godt komme på overarbejde. Den første lektion er vigtig, og den skal på én og samme tid både være faglig og tilpas sjov til, at de kære elever ikke falder helt i søvn. Ja, hvad skal man lige finde på, når hverken tid eller økonomi er til det helt vilde?
Find someone who…
Jeg selv starter altid min første gang i en ny klasse (og også gerne mine fortsætterhold) med CL-aktiviteten Find someone who... Aktiviteten kan varieres i det uendelige, og kender man sine elever, kan den tilmed bruges i socialt øjemed.
Aktiviteten er mundtlig og fokuserer på det kommunikative i sproget. Jeg vurderer, at den med diverse tilpasninger kan bruges fra 3.-4. klasse og opefter. Aktiviteten er simpel og kræver ikke andet end den skabelon, jeg har vedhæftet nederst her, samt et skriveredskab. Aktiviteten varer samlet omkring 45 min.
Sådan foregår det:
- På god gammeldags manér kopieres skemaet til alle klassens elever. Alt efter klassetrin/niveau kan man fælles læse og oversætte udsagnene i klassen/i mindre grupper.
- Dernæst kan det være en god idé at gennemgå relevante hilsefraser – igen afhængig af, hvilket klassetrin/niveau, du har med at gøre: “Hello” (shake hands), Nice to meet you”, ”My name is …”, “And you are?”, “Can I ask you a question?”
- Eleverne går nu rundt og hilser på hinanden og stiller spørgsmål ud fra udsagnene i skemaet. Kun engelsk er tilladt. Når en klassekammerat kan ’bekræfte’ et udsagn, skriver h*n sit navn i boksen til højre.
- Vinderen er den elev, der først har fået udfyldt sit skema med så mange forskellige navne som muligt (vigtig pointe, da man således ikke bare kan få den samme klassekammerat til at skrive under på flere af udsagnene).
- Til slut får læreren udleveret arket fra den vindende elev, og alle udsagn ’efterprøves’, dvs. gennemgås. Her er det læreren, der styrer showet, og kender man i forvejen eleverne, kan man tilpasse niveauet yderligere. ”You signed the statement ’I have a horse’ – please tell us about it”.
- NB: Kender man sine elever godt, kan man lave et udsagn, som man på forhånd ved, at kun en enkelt elev kan svare på. På den måde sikrer man sig, at også de socialt udfordrede bliver inkluderet i aktiviteten. Snedigt, ik’?
Rigtig god skolestart til alle mine engelskkollegaer i det danske land!