Blog

Idéer til undervisningsdifferentiering i engelsk

Elever, der forstår, taler og skriver engelsk, som var det deres modersmål. Elever, der nærmest ingenting kan. I samme klasse. Som engelsklærer er det ofte hverdagen på de danske folkeskoler, og det er vores opgave at løfte dem alle. Læs her mine råd til, hvordan man kan undervisningsdifferentiere uden hverken ekstra lærerressourcer eller dyrt indkøbte materialer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/Denise Krebs

”Engelsk er det sværeste fag at undervise i”, sukkede min nyuddannede kollega til mig en sen eftermiddag på kontoret. ”Eleverne er på så forskellige niveauer, og det er nærmest umuligt at undervise dem samlet og stadig løfte hver enkelt fagligt”.

Stort fagligt spænd

Min nyuddannede kollega er ikke den eneste engelsklærer, der har den udfordring i sin klasse. Jeg hører det tit – også fra mere erfarne kollegaer. For faktum er, at der i mange klasser er et uhyre stort spænd mellem eleverne rent fagligt, og det stiller store krav, når undervisningen skal planlægges. For hvordan løfter man alle sine engelskelever, når deres niveau er så forskelligt?

Jeg har desværre ikke det endegyldige svar, selvom jeg gerne ville. Men jeg har nogle bud på, hvordan man kan differentiere sin engelskundervisning, indenfor rammerne af, hvad der er muligt i den danske folkeskole. Det vil med andre ord sige uden at bruge flere lærerressourcer eller indkøbe dyre materialer.

Værkstedsundervisning

Jeg har – især på fagdage – haft stor succes med at lade mine elever cirkulere mellem fem-syv forskellige værksteder i grupper og slutteligt evaluere på, hvor de fik mest læring og udbytte. Erfaringerne kan man tage med sig i den almindelige undervisning. Mine elever går i udskolingen, men jeg tænker, at flere af værkstederne også er anvendelige til mellemtrinnet (og måske endda indskolingen).

Idéer til værksteder

  • Gæt og grimasser – Charades
  • Samtaletræning: If I were…
  • Ordforrådsøvelser: Memory eller domino (jeg har printet mine dominobrikker herfra)
  • Modeller og gæt (med navneord i flertal) ligesom Pictionary bare med modellervoks i stedet for
  • Skriveøvelser, evt. tidligere FP9 hentet fra Materialeplatformen
  • Frilæsning, fx på www.english-e-reader.net (opret gratis login og vælg derefter niveau)
  • Læs en novelle og dramatiser en scene fra den

Som I kan se, er der udfordringer til både stærke og svage – og til flere forskellige læringsstile og præferencer. Snak med dine elever om de forskellige værksteder, og lad dem derefter selv vurdere, hvor de kan få mest fagligt udbytte. Hjælp dem evt. ved at sige, at de skal prøve tre værksteder – afhængig af, hvor meget tid du har til rådighed.

Herunder får du mine – hjemmelavede – brikker til Memory (fruits), Pictionary, Charades (to sværhedsgrader) og If I were… Derefter er det bare at printe og klippe det hele (inkl. Domino-brikkerne, som jeg ikke vil tage æren for), indkøbe noget billig modellervoks, og så er du ellers klar til værkstedsundervisning med dine engelskelever.  

Rigtig god fornøjelse med at udfordre alle dine engelskelever! 😊