Blog

“Jeg skal ikke deltage, fordi jeg har angst!”

Sagt af elev i 5. klasse. Undervisning om følelser.

Publiceret Senest opdateret

Hvordan skal man forholde sig til elevernes og egne følelser i en tid, hvor vi dagligt bliver konfronteret med så voldsomme katastrofer?

Her er et bud på en struktur til undervisning, hvor lærerne kan hjælpe eleverne med at guide deres ubehag og frustrationer i forhold til forskellige situationer - store som små.

Hensigten er, at eleverne kan få en slags ro ved fx at placere og tale om Putins krig i kategorien “Helvede”, deres egen angst for ikke at slå til i kategorien “Porøse børn og unge” og glæden ved en god leg i kategorien “Livsunder”.

Kreativitet, sjov og blodig alvor

Læs med, hvis du vil hente inspiration til tværfaglige undervisningsforløb, vil blive klogere på håndtering af praksischok eller blot er nysgerrig. Fagene dansk, historie og N/T kan blive styrket, når de indimellem kobles med billedkunstfaglige aktiviteter. Omvendt kan faget billedkunst give mere mening for flere elever, når det fortolker og bearbejder emner/temaer fra andre fag. Tankerne bag disse skriverier er opstået i forbindelse med mit arbejde som dansk, historie, geografi- og billedkunstlærer på 4.-9. klassetrin.

Undervisningsforløb.

Inddel en tavle i felter eller anbring åbne kasser til tableauer.

Tildel hvert felt et sociologisk eller religiøst begreb placeret på en meningsfuld måde, fx en horisontal række fra det personlige til det globale, og en vertikal række fra helvede til himmel.

Selve undervisningen kan tage udgangspunkt i samtaler, rollespil, billeder eller bygning af tableauer.

Opdatering af begreber.

Ved et veloplagt foredrag af Rasmus Meyer, sociolog og forstander på Krogerup Højskole, beskriver han, hvorfor børn og unge “falder som fluer”.

Årsagerne er blandt andet, at de oplever en kulturel frisættelse fra traditioner i vores samfund, en selvkredsende kultur og fortællingen om, at man kan få, hvad man vil.

Han mener, at der over tid ligger en større dannelsesopgave, hvis vi skal flytte den selvkredsende og skrøbelige oplevelse over mod en hvilen i sig selv, hvor man fx har blik for livsunderet trods livets grusomheder.

Eleverne vil gerne.

De gange jeg har arbejdet med forløbet, har eleverne ubesværet anvendt religiøse begreber og talemåder fra forskellige religioner side om side med en helt anderledes hverdagsjargon.

Eleverne har været overraskende engagerede i de store fortællinger, hvad enten de skulle lave rollespil om en persons deroute til helvede eller tableauer over angst i papkasser fra kopipapir.