Kreativitet, sjov og blodig alvor

Kreativitet, sjov og blodig alvor

Blog

Mærkelige lyde - små mirakler

Om at have lært en hensigtsmæssig strategi.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad kan du huske?

I selskabelige sammenhænge har jeg oplevet, at samtalen kom ind på, hvad man egentlig kan huske fra sin skoletid, og hvad der har været brugbart. Det er selvfølgelig vidt forskelligt og spænder over alt fra salmevers, den lille latinprøve, remser osv.

Vi ved alle, at det først er ved brug i en anden kontekst, at man finder ud af, om man egentlig har ‘lært’ noget - om det tillærte er automatiseret.

Fascinerende.

Fornylig havde jeg en oplevelse i den kategori, man kan opleve på skiture i Alperne, hvor man pludselig bliver overhalet af en treårig på vej ned af pisten, eller når en femårig taler både flydende dansk og et eksotisk fremmedsprog. 

Undervisning.

I forbindelse med undervisning i et særligt tilbud til elever, der indimellem har brug for ‘noget andet’, opstod den fineste overraskelse, da vi også fik besøg af elever fra indskolingen.

På et tidspunkt kom jeg til at sidde med en af de små nye elever, der skulle læse i en frilæsningsbog. 

Falkeblik. 

Eleven brugte først en del energi på at vælge en bog fra bunken af frilæsningsbøger, det helt afgørende var forsidebilledet. Dernæst tjekkede eleven omhyggeligt antal sider i bogen, efterfulgt af antal linjer pr side. Et sidste spot på selve ordenes længde afgjorde, om bogen blev godkendt eller fravalgt.

Herefter udspillede den sjove scene sig. 

Den lille famlende elev begyndte at mumle mærkelige lyde, mens fingrene bevægede sig på en særlig måde, der ikke umiddelbart gav mening for andre. Et øjeblik efter læste eleven ordet højt og korrekt.

Spontant trak vi på smilebåndet - på den gode måde. Eleven responderede med lyst til at fortsætte.

Dygtige indskolingslærere.

Det overraskende har været at se brugen af denne tappeteknik i en for eleverne anden sammenhæng.

Powered by Labrador CMS