Musiklærer: Er det på tide at fjerne prøven?

Musikfaget skal være et rum for kreativitet, udfoldelse og glæde ved at spille, men desværre er fagets struktur i dag præget af én ting: den afsluttende prøve. 

Jeg har som mange andre musiklærere undervist i valgfaget musik i flere år. Her har jeg oplevet, hvordan hele undervisningen i 8. klasse er præget af prøven. Fra det øjeblik eleverne træder ind i klasselokalet bliver undervisningen i høj grad styret af prøveforberedelse. Det bliver hurtigt klart, at eleverne ikke længere spiller musik for musikkens skyld, men for at forberede sig på en præstation. Hele undervisningens struktur bærer præg af prøvens form, og det har måske været opkvalificerende i nogle henseender. Men prisen kan være for høj. 

Spørgsmålet er, om eleverne i 8. klasse virkelig er klar til at blive vurderet på deres musikalske kunnen. Musik er et fag, der kræver tid til udvikling, og i 8. klasse er mange elever stadig på en rejse, hvor de opdager, hvad musik betyder for dem. At forberede sig til prøve bliver hurtigt en opgave, de føler sig tvunget til at udføre, hvilket kan føre til, at de mister interessen for faget. 

Prøven bliver en barriere, der forhindrer dem i at udfolde deres kreative potentiale. Jeg oplever selv, at det afhænger alt for meget af læreren, om alle bliver klar til dagen.

Prøven tager fokus

Den største udfordring ved prøven er, at den tager fokus væk fra det, der gør musik til et unikt fag. Når eleverne kun fokuserer på at “bestå” prøven eller opnå en høj karakter, mister de den glæde, der er ved at spille musik. Musik skal være et rum for at eksperimentere, skabe og udtrykke sig, men når undervisningen hele tiden er præget af den afsluttende prøve, bliver det svært at opretholde det kreative element. Musik risikerer at blive reduceret til en opgave, eleverne skal gennemføre, i stedet for et fag, de kan nyde og udvikle sig i.

Jeg mener, at vi som undervisere bør overveje, om prøven overhovedet hører hjemme i musikfaget i 8. klasse. Musik er et fag, der kræver tid og frihed til at udvikle sig både teknisk og kreativt. Hvis prøven fjernes, kunne eleverne få mulighed for at arbejde mere med at spille sammen, eksperimentere med genrer og skabe musik, der er meningsfuld for dem – uden at være så opslugt af prøveforberedelse, som kan hæmme deres musikalske udvikling.

Jeg vil gerne høre dine tanker om prøven i musikfaget. Er du enig i, at prøven tager for meget fokus fra musikkens essens, eller ser du værdien i at bevare den? Hvordan tror du, en ændring kunne påvirke undervisningen? Del gerne dine erfaringer og perspektiver i kommentarfeltet. Det er en vigtig samtale at have!

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com