Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Ouverture til afgrunden

Vi ser os ikke omkring. Vi ser os ikke tilbage. Vi vil bare se resultater.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg læste forleden morgen et interview (i Weekendavisen #15 v/ Poul Pilgaard Johnsen) med Steffen Jacobsen, tidligere læge, nu forfatter. Her bliver Region Hovedstadens nye it-system Sundhedsplatformen hudflettet til den store guldmedalje, udover den generelle djøf’isering af det danske sundhedsvæsen, forstås. Tendensen var, at alt skal testes, tjekkes og kontrolleres. Virker det bekendt?  

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Noget nyt og bedre

Der er vel næppe en afkrog af samfundet, hvor denne kontrol ikke finder sted. Dertil at en eller anden regnedreng kommer og fortæller, hvordan verden virkelig hænger sammen. Tal kan ikke diskuteres. Så kan du stå med din empiriske bevisførelse, men det afhjælper vel ikke de røde tal på bundlinjen?! At tiltaget så fejler efter fem år er der ingen, der taler om, for så er der kommet noget nyt og meget bedre. Ja, det kostede måske ligefrem staten milliarder af kroner at omkalfatre al sund fornuft, men de, der implementerede kejserens nye klæder, er over alle bjerge. I en anden topstilling.  

Ingen vej tilbage

Vi tester børnenes læsefærdigheder, men finder så ud af, at de rent faktisk er blevet ringere. Hvad gør vi ved det? Vi tester dem igen, for det gør vores "rollemodeller" – lande som Kina og USA. Lande der jo på alle måder er demokratiske, oplyste forbilleder. For damplokomotivet kører derudaf. Vi ser os ikke omkring. Vi ser os ikke tilbage. Vi vil bare se resultater. Når man strammer garnet, kvæler man jo barnet. Det er det, der ved at ske. Både i skolerne, og det øvrige samfund. Der er langt ned.