Læs mere fra: Folkeskolens musikrådgiver
Hjælp! Min elev spiller et Bb-instrument!
Hver gang jeg får en elev, som spiller et blæseinstrument i garden eller musikskolen, tager jeg lige en dyb vejrtrækning...
Det er bare fedt, når man får elever som i forvejen kan spille, men glæden var for mig hurtigt overstået, da min elev for halvandet år siden sagde, at hun spillede Bb-trompet. Jeg satte mig derfor for én gang for alle, at få det lært, så jeg ikke længere bekymrer mig, når jeg får sådan en elev. Jeg forstod faktisk ikke engang, hvorfor nogle instrumenter spillede i andre tonearter. Det korte svar jeg fandt er, at det gør det nemmere at skifte instrument, så fingersætningen er den samme.
Det er faktisk ikke så slemt!
Som så mange gange før tyede jeg til YouTube. Her fandt jeg en rigtig god instruktion på kanalen "Jazzduets", som gav mig et mentalt huske-billede, jeg har brugt lige siden. Jeg elsker den slags værktøjer, som med det samme kan puttes i "værktøjskassen", så man aldrig glemmer det igen. Huske-billedet kan du se øverst i dette blogopslag, og videoen jeg taler om, kan du se nederst. Her kommer dog hurtigt en supplerende forklaring på dansk:
Transponeringshuset
Forestil dig et hus med en stueetage, en første sal og en kælder. I stueetagen har vi C-instrumenterne - også selvom nogle spiller en oktav højere end andre. På første sal har vi Bb-instrumenterne og i kælderen har vi Eb-instrumenterne.
Forestil dig nu, at vi spiller et C på klaveret. For at spille den samme tone skal vi på Bb-instrumentet, f.eks. en trompet spille et D, altså en stor sekund eller en hel tone højere. Eb-instrumentet derimod skal spille et A en lille terts under - altså halvanden tone dybere. På mange instrumenter skal der dog transponeres en oktav op derefter, så man kan også tænke det som en sekst op. Det andet er dog nemmere at huske. (Hvis du i forvejen er flittig bruger af kvintcirklen, kan du tænke den som tonikaparallellen).
Voilá! Det var da ikke så svært!