Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Fanebærere og frontløbere

Sat ind i en elevkontekst viser det sig hurtigt, hvad der får lov at slå rødder og hvad der ender i kompostbunken.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvem er den bedste rollemodel? Rollemodellen selv eller rollemodellens rollemodel. Når tingene når ud i andet led, er det ligesom der man kan se, om det ønskede resultat er opnået. Det er relativt nemt at holde sit eget idegrundlag til ilden, men hvad med når rollemodellens lange arm ikke længere kan nå?  

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Anden generation

Sat ind i en elevkontekst viser det sig hurtigt, hvad der får lov at slå rødder og hvad der ender i kompostbunken. Jeg har gennem årene holdt mange brandtaler for elever fra forskellige aldersgrupper og i mange afskygninger omkring vigtigheden i at være et godt forbillede for andre. Særligt de større børn er tilbøjelige til at glemme, at alt, hvad de siger og gør, skaber præcedens for årgangene under dem.  

Godt begyndt

Derfor kan vi klogelig starte med at indarbejde det i børnenes omgang og adfærd så tidligt som overhovedet muligt. Når vi for eksempel har haft emneuger eller læseuger, har det været en sand fornøjelse, at se de større børn folde sig ud overfor de mindre børn enten i form af højtlæsning eller anden vejledning, i en grad der ville få en professionel coach til at blive grøn af misundelse. Selv de nærmest ansvarsløse individer træder i karakter, når de bliver tildelt en sådan opgave. De finder hurtigt ud af, at de bærer et stort ansvar og at dette ansvar, her og nu, ligger hos dem og dem alene. Det er vel i sagens natur rollemodellens vigtigste opgave at videregive denne bevidsthed i en sådan grad, at rollemodellen på den lange bane selv bliver overflødig.