Folkeskolens musikrådgiver
Blog
Fanebærere og frontløbere
Sat ind i en elevkontekst viser det sig hurtigt, hvad der får lov at slå rødder og hvad der ender i kompostbunken.
Hvem er den bedste rollemodel? Rollemodellen selv eller rollemodellens rollemodel. Når tingene når ud i andet led, er det ligesom der man kan se, om det ønskede resultat er opnået. Det er relativt nemt at holde sit eget idegrundlag til ilden, men hvad med når rollemodellens lange arm ikke længere kan nå?
Anden generation
Sat ind i en elevkontekst viser det sig hurtigt, hvad der får lov at slå rødder og hvad der ender i kompostbunken. Jeg har gennem årene holdt mange brandtaler for elever fra forskellige aldersgrupper og i mange afskygninger omkring vigtigheden i at være et godt forbillede for andre. Særligt de større børn er tilbøjelige til at glemme, at alt, hvad de siger og gør, skaber præcedens for årgangene under dem.
Godt begyndt
Derfor kan vi klogelig starte med at indarbejde det i børnenes omgang og adfærd så tidligt som overhovedet muligt. Når vi for eksempel har haft emneuger eller læseuger, har det været en sand fornøjelse, at se de større børn folde sig ud overfor de mindre børn enten i form af højtlæsning eller anden vejledning, i en grad der ville få en professionel coach til at blive grøn af misundelse. Selv de nærmest ansvarsløse individer træder i karakter, når de bliver tildelt en sådan opgave. De finder hurtigt ud af, at de bærer et stort ansvar og at dette ansvar, her og nu, ligger hos dem og dem alene. Det er vel i sagens natur rollemodellens vigtigste opgave at videregive denne bevidsthed i en sådan grad, at rollemodellen på den lange bane selv bliver overflødig.