Musikpenge

Kan portalerne ødelægge musikfaget for alle?

I en travl hverdag, hvor musiklærere beretter at musikfaget er det første som nedprioriteres, når tiden er knap, og med mange som varetager faget uden at have egentlige forudsætninger for dette, har portalerne vundet stort indpas i skolernes dagligdag. Er det dog for alles bedste?

Offentliggjort Sidst opdateret

Fordele ved brug af portaler i musikundervisningen

Man kan sagtens forstå, at det er tiltalende med portaler, som tilbyder hele forløb med tilknyttede, opfyldte faglige mål og tilmed hele årsplaner. Det kan bruges på en måde, så forberedelsestiden i musikfaget minimeres totalt. Der er i nogle forløb tænkt over differentiering, og underviseren tænker nok også, at der er mere tid til at tænke over den slags, hvis planen og forløbene allerede er lavet.

For undervisere i musikfaget med begrænset musikfaglig baggrund eller tid til forberedelse kan portaler være en livline. De tilbyder ikke bare færdige forløb, men også en struktur, der kan skabe tryghed i undervisningen. Teknologien bliver samtidigt integreret i undervisningen.

Ulemper ved brug af portaler i musikundervisningen

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

Ønsker eleverne i virkeligheden at sidde på computere i et fag som musik? Ikke hos mig. Hvis jeg præsenterer, at vi i en periode arbejder i klasseværelset på computerne, kommer der højlydte suk, og jeg må indrømme, at det er musik i mine ører! Den slags undervisning er der allerede megen af, og eleverne sukker efter at være aktive, kreative og sociale. DET kan musikfaget. 

Er det motiverende at komme til et musiklokale med nedslidte, instrumenter, som ikke kan vedligeholdes eller udskiftes, når hele budgettet ryger til en portalen? Får man musiklærerens smittende glæde og passion med, når forløbet er copy pasted uden ejerskab eller yderligere mening for klassen eller læreren selv? Selvom der er sammenspils-forløb i portalen, lægges der meget op til stillesiddende samtale-undervisning, og hvad sker der så med motivationen, når den praktiske erfaring bliver minimal? 

Jeg har stor empati for de mange musikundervisere, som skriver på sociale medier, at de ikke kan få eleverne til at deltage i musikundervisningen, men kan det i virkeligheden ikke være et resultat af alles manglende ejerskab? Gør nemheden i planlægningsfasen i virkeligheden faget sværere for alle, og hvad sker der med lærerens egen udvikling? Skal vi ikke tilbage til den passionerede lærer, som selv udvikler sig og laver egne forløb og arrangementer?

Jeg selv er blevet tilbudt penge for forløb, jeg har delt gratis med mine kollegaer på sociale medier. Det blev et pænt nej tak. 

Brug den evt. som supplement

Portaler kan være et værktøj, men de bør ikke erstatte lærerens egen kreativitet og engagement. Løsningen kunne være en kombination, hvor portalerne bruges som inspiration, men hvor lærerne fortsat skaber deres egne forløb med udgangspunkt i klassens behov, hvis altså skolen har budget til samtidigt at vedligeholde og erstatte det nødvendige udstyr for praktisk musikalsk udfoldelse.