Folkeskolens musikrådgiver

Blog

Meninger om musik

Hvem tør kloge sig på formelsamlinger og grammatik, når ens egen skolegang hører en fjern fortid til, og man derfor må henvise til onkel Jørgen, der jo er “ekspert” i matematik.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forældrekommunikation er en sjov størrelse. Ikke mindst grundet den ikke-uvildige vinkel, der gerne kommer ud af den faglige stolthed fra den ene ende af bordet over til den familiære på den anden. Alligevel, oplever jeg, er det er med en vis ærefrygt fra de fleste forældre, når henvendelsen angår de større fag i skolen. Hvem tør kloge sig på formelsamlinger og grammatik, når ens egen skolegang hører en fjern fortid til, og man derfor må henvise til onkel Jørgen, der jo er “ekspert” i matematik. Men musik, derimod, er tilsyneladende faget, hvor alle har en mening, hvilket afføder et decideret holdningsanarki hos forældrene.

Folkeskolens musikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. David Kosteljanetz er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mail@davidkosteljanetz.dk

Tidssvarende

Jeg skrev for nylig til et hold forældre, at deres barn konsekvent valgte at komme for sent til mine timer, og, at når vedkommende ellers var der, i øvrigt virkede både umotiveret og ligeglad. Ikke at bolden ikke blev grebet eller at budskabet blev negligeret, men alligevel skulle det ind mellem sidebenene, at måske min undervisning var årsagen til deres podes manglende engagement. Hvis jeg nu opdaterede repertoiret med noget mere tidssvarende, var der større sandsynlighed for, at jeg tilmed ville få resten af klassen med. Jeg kvitterede med en liste over tre sange fra indeværende årti, endog med en fra indeværende år. Mere tidssvarende kan det vel ikke blive. Ellers undlod mit kogende hjerte at gå yderligerende ind i debatten.

Sagens kerne

Men det er nok i grunden ikke dér problemet ligger. Musik er, på godt og ondt, et demokratisk anliggende. Men den rummer også en side, der er teoretisk funderet og analytisk krævende. Hvor mange beskæftiger sig til dagligt med sonatesatsformen, neapolitanske subdominanter og kvintcirklen? Nej vel? Mindre kan også gøre det, men for de fleste er musik bare underholdning, og så skal man gerne snakke hen over det. Mediebilledet har ikke gjort det nemmere for musiklæreren, men ligefrem at gøre sig klog på undervisningen som ikke-deltagende forælder er at strække den.

Hvad er forskellen på Gud og en neurokirurg? Gud ved, at han ikke er neurokirurg.